چکیده:
خوانش آثار هنری به شکل نظاممند، راهی است که به بازیابی معنا و هویت در آثار بصری کمک میکند. چرا که آثار بصری هنری، با داشتن پیشزمینههای تاریخی و اجتماعی گویای تحولات فکری و فرهنگی دوران هستند، از جملة این آثار قالیچههای محرابی است. از مهمترین نقاط کلیدی در این قالیچهها، زیر پیشانی محراب است. در قالیچههای محرابی دورة صفویه نقشمایة قندیل و کتیبه در زیر پیشانی محراب علاوه بر آنکه از نظر ارزش بصری جایگاه ویژهای دارند، با توجه به پژوهشهای انجامشده بیانگر آیة نور هستند. بنابراین از آنجا که نشانهای از آیة نور هستند به متنی اسلامی نیز ارجاع میدهند ولیکن بهتدریج پس از دورة صفویه، در دورة قاجار این مکان در اکثر قالیچهها به نام انسانی مشخص و نشانههای کلامی غیر اسلامی اختصاص مییابد. لذا این پژوهش در پی پاسخ و تبیین این تغییر از متن اسلامی به متنی غیر اسلامی و توجه به انسانمحوری در دورة قاجار است. برای پاسخ به این سؤال به روش تطبیقی-تحلیلی و با تطبیق موضوع و مضامین در متن کلامیِ زیر پیشانی در قالیچهها در دو دورة قاجار و صفوی، میتوان به هدف پژوهش که تبیین این تفاوت در نشانههای کلامی در قالیچههاست دست یافت. با تطبیق قالیچهها میتوان به این نتیجه رسید که هنرمندان با توجه به اندیشههای رایج در دورة صفویه به مبانی اسلامی و شیعی گرایش بیشتری داشتهاند. درصورتیکه در دورة قاجار، گرایش به باستانگرایی، تأثیرپذیری از غرب و انسانمحوری منجر به خلق قالیچههای با مضامین و نشانههای متفاوت گردیده است.
Systematic reading of works of art helps to identify meaning and identity in the visual works. This is because the visual works of art, with their historical and social background, reflect the intellectual and cultural changes of the time; among these works, Mihrabi rugs can be noted. One of the most important points in these rugs, under the frontal part of Mihrab, is the representation of the verse of Noor. The verbal cues in this place can be regarded as a representation of the verse of Noor in the Safavid era, so it refers to an Islamic text; however, gradually, after the Safavid era, in the Qajar period, this place is assigned a specific human name and non-Islamic verbal signs. So the question is how can this change from non-subjectivity to subject and from an Islamic text to non-a Islamic one be explained? The answer to this question can be found by using a comparative-analytical method and matching the subjects and themes in the verbal text below the frontal part in the rugs during Qajar and Safavid periods;, the purpose of the present research was to explain this difference of the verbal cues in these rugs. By matching the rugs, it could be concluded that the artists, according to the common ideas in the Safavid period, tended to Islamic and Shiite principles, while in the Qajar era, due to the tendency to archeology, the influence of the West and the anthropocentric approach, rugs with different themes and symbols were created.