چکیده:
ارزیابی سطح مدیریت دانش، برای سازمانهای دانشی نظیر دانشگاهها و بهخصوص دانشگاه افسری امام علی(ع) به مثابه بازوی توانمند علمی و مرکز آموزش عالی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا تحقیق حاضر با استفاده از شیوه توصیفی و پیمایشی، به کمک پرسشنامه محقق ساخته، در صدد ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع) است. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرهای استادان مجرب و صاحبنظر در مدیریت دانش و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.91=α) مورد تأیید قرار گرفت. دادههای به دست آمده از طریق آمارههای توصیفی و استنباطی میانگین یک جامعه و فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که دانشگاه افسری امام علی(ع) در هیچکدام از ابعاد مدیریت دانش دارای وضعیت ایدهآلی نیست و به طور نسبی در بین ابعاد مدیریت دانش، بهکارگیری دانش بهترین وضعیت را به خود اختصاص داده است و تشخیص، اشتراک، تحصیل، توسعه و نگهداری دانش به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
Assessment of knowledge management level is identified as scientific capabilities of educational organizations including universities specially Imam Ali military university and this phenomenon is of crucial significance for higher education centers affiliated to the Iranian army ground force. As an applied and descriptive field study and also in an attempt to assess the knowledge management level of Imam Ali military university, the study used a researcher-made questionnaire to collect the required data and its validity was assured via expert consultation while the reliability was estimated using Cronbach Alpha method releasing 91%. Moreover, both descriptive and inferential statistics including one sample t test and Friedman test were also run in this study. The findings of the questionnaire and expert consultation revealed that in terms of knowledge management dimensions, situation of Imam Ali military university is not acceptable and is far from an ideal situation. Additionally, among KM dimensions and components, the utilization of knowledge enjoyed the significance and stood at top of ranking while the other components were ranked orderly including knowledge assessment, knowledge sharing, knowledge getting, improving and expanding the knowledge as well as maintaining the knowledge.
خلاصه ماشینی:
Lapina, Maurāne, Starineca 2.
ارزيابي مديريت دانش ابزاري است که ميتواند دانشـگاه افسري امام علي (ع ) را به سوي حوزه هـايي کـه بـه توجـه بيشـتري نيـاز دارنـد هـدايت نمايـد ولـي تاکنون تحقيقي در خصوص ارزيابي وضعيت مديريت دانش در اين دانشگاه انجـام نشـده اسـت ؛ لذا در راستاي رفع ايـن نقـص ، پـژوهش حاضـر بـه ارزيـابي وضـعيت مـديريت دانـش در دانشـگاه افسري امام علي (ع ) ميپردازد.
lower جدول ۱: نتايج آزمون ميانگين يک جامعه جهت بررسي بعد تشخيص دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ۲- تحصيل دانش فرضيه دوم : دانشگاه افسري امام علي (ع ) به لحاظ «تحصيل دانش » داراي وضعيت مناسبي است .
جدول ۳: نتايج آزمون ميانگين يک جامعه جهت بررسي بعد به کارگيري دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ۴- اشتراک دانش فرضيه چهارم : دانشگاه افسري امام علي (ع ) به لحاظ «اشتراک دانش » داراي وضعيتي مناسب است .
جدول ۴: نتايج آزمون ميانگين يک جامعه جهت بررسي بعد اشتراک دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ۵- توسعه دانش فرضيه پنجم : دانشگاه افسري امام علي (ع ) به لحاظ «توسعه دانش » داراي وضعيتي مناسب است .
جدول ۵: نتايج آزمون ميانگين يک جامعه جهت بررسي بعد توسعه دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ۶- نگهداري دانش فرضيه ششم : دانشگاه افسري امام علي (ع ) به لحاظ «نگهداري دانش » داراي وضعيت مناسبي است .