چکیده:
ارتقاء آمادگی رزمی مهمترین دغدغۀ سازمانهای نظامی در راستای انجام شایستۀ مأموریتهای محوله است. آموزش و بهویژه آموزش عالی یکی از مهمترین عوامل ارتقاء آمادگی رزمی است. آموزش عالی به شرطی موفقیتآمیز و مفید خواهد بود که واجد ویژگیهایی چون بهروز بودن، کارایی و آیندهنگری باشد. برای رسیدن به آموزش عالی با این ویژگی نیاز به برنامهریزی و برای برنامهریزی نیاز به شناخت شایستگیهای موجود و مطلوب است. این پژوهش با ترکیب روش کیفی و کمی ضمن سؤال از خبرگان آموزش عالی سازمان مورد نظر و سپس آزمون نتایج حاصل، اقدام به شناسایی و برشمردن شایستگیهای موجود و شایستگیهای آتی و چالشبرانگیز فراروی آموزش عالی سازمان نموده است. بر اساس نتایج این پژوهش، سازمان شایستگیهای ویژهای دارد که مهمترین منبع برتری رقابتی آن هستند و برای حفظ آنها باید برنامهریزی نمود. شایستگیهایی چون تأکید بر اخلاقیات یا نظمپذیری بالا از این جمله هستند. در خصوص شایستگیهای مطلوب آینده نیز یافتهها نشان میدهند تبدیل وضع سنتی به سازمان یادگیرنده، تنظیم محتوای آموزشها بر اساس افزایش توانایی حل مسئله، ایجاد کدهای مالی متناسب با مجموعه آموزش، استفاده از خدمات نیروی انسانی پیمانکار، بهروز کردن تجهیزات و وسایل، ایجاد بخش فناوری اطلاعات، استفاده از سامانه آموزش مجازی و تجهیز کلیه کلاسها به وسایل سمعی و بصری از موارد قابلتوجه در این رابطه هستند.
Enhancement of combat preparedness is among the most organizational concerns at military organizations, especially in carrying out the organizational missions. Similarly, higher education is among the most crucial parameters in enhancing the combat preparedness and its success and promotion is influenced by many factors including updating, competency and futuristic point of view. To address this issue and also in a bid to achieve the appropriate higher education, planning and identification of the competencies are highly required and are of crucial significance. As a mixed method including both qualitative and quantitative methods, the study was conducted through administering a questionnaire among higher military education elites and experts. Thereupon, data collection procedures and analysis were also run in this study. This study was an attempt to identify and also explain the competencies of higher military education in defense sector. In this study, the challenges and the obstacles ahead of higher education is also investigated. The findings revealed that the competitive superiority of an organization is among the most crucial competency of an organization and its preservation also requires precise planning. Moreover, these competencies including emphasizing on human morality as well as maintaining discipline and order. The findings also revealed that the appropriate futuristic competencies including changing traditional ear to learning organization, developing the contents of education system through increasing competencies of problem-solving skills, setting the financial codes based on education system, using the services provided by manpower, updating the equipment, establishing the information technology centers, using the distance learning as well as equipping the classes with audio and video equipment
خلاصه ماشینی:
مديريت مؤسسات آموزش عالي مهم ترين مسئله ساختاري در اين بعد فقدان حداقل استقلال عملياتي (به ويژه اختيارات اداري و مالي) براي اداره امور دانشگاه به نحو مطلـوب و تحقـق مأموريـت هـاي اصـلي و بـه همـراه آن ، پاسخ گو بودن دانشگاه در مقابل جامعه ، بازار کار و به طور کلـي همـه ذينفعـان آمـوزش عـالي است ؛ به طوري که نهاد دانشگاه در ايران فاقد اختيار اوليه زير است (بائوم ، ١٣٨٢): برنامه ريزي و مديريت منابع انساني (هيئت علمي و کارکنان )، به دليل شمول مقررات استخدامي کشوري و جذب هيئت علمي ؛ برنامه ريزي و مديريت منابع مالي ، به دليل شمول قانون محاسبات عمومي و مقررات ذيحسابي؛ گزينش دانشجو به عنوان درون داد اصلي دانشگاه ؛ برنامه ريزي فعاليت هاي آموزشي و توسعه رشته ها، به دليل تمرکز تصميم گيري در سطح وزارت .
داده هاي جدول فوق و نتايج تحليل در خصوص اولويت انتخابي از نظر خبرگان آموزش عالي سازمان در رابطه با شايستگي هاي ويژه در شرايط فعلي نشان مي دهد بعضي از ويژگي ها که در زير آمده اند، اهميت زيادي دارد؛ زيرا مهم ترين منبع ايجاد برتري رقابتي هستند: ١- تأکيد بر فعاليت تيمي در آموزش ؛ ٢- نظم پذيري قوي ؛ ٣- تأکيد بر اخلاقيات ؛ ٤- انتخاب بهترين ها براي مديريت ؛ ٥- فرهنگ قوي سازماني ؛ ٦- ارزشيابي پايوران بر اساس شرح وظايف آنها؛ ٧- امکان گزينش از بين داوطلبان ؛ ٨- امکانات اردوگاهي مناسب ؛ ٩- فضاي ورزشي مناسب ؛ ١٠- سيستم نظارت کاملا فعال ؛ ١١- وجود خانه هاي سازماني نسبتا مطلوب .
بر اساس آزمون z S-K گزينه ي ( - -) اولويت دارد و ايجاد دانشگاه هاي مجازي 14 ارجحيت آن در سطح (٢/٦٢ = z ٣٠ = n و ٠/٠٠١ > P) براي کسب درآمد معنادار است .