چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس سبکهای تفکر بود. تعداد 705 دانشجوی دانشگاه افسری امام علی(ع) به روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیر سبکهای تفکر از پرسشنامۀ فرم کوتاه سبکهای تفکر اشترنبرگ و واگنر (1992) استفاده شد. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان میانگین کل نمرههای آنها در دروس مصوب دانشگاهی محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سبکهای تفکر سلسلهمراتبی، کلی، بیرونی، قانونگذاری، قضایی و سبکهای تفکر نوع اول با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنیدار، و سبک تفکر درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنیدار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در کل دانشجویان، ضریب همبستگی چندگانه بین سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی 0.19 است و سبکهای تفکر قانونگذاری (سبک تفکر نوع اول)، جزئی (سبک تفکر نوع دوم) و بیرونی (سبک تفکر نوع سوم)، 3.7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردهاند. در دانشجویان سال اول، ضریب همبستگی چندگانه بین سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی 0.29 است و سبکهای تفکر سلسلهمراتبی و کلی (سبکهای تفکر نوع اول)، 8.2 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. در دانشجویان سال دوم، همبستگی چندگانه 0.28 است و سبک تفکر بیرونی (سبک تفکر نوع سوم) 7.4 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کرده است. بین سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان سال سوم رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. این نتایج در ارتباط با پژوهشهای گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
Abstract This study was an attempt to predict the academic achievement of the students of Imam Ali Military University students based on thinking styles. For this purpose and also in an attempt to assess the thinking styles, the study was conducted through administering Sternberg and Wagner thinking styles questionnaire among a sample of 705 students affiliated to the Imam Ali Military University who were selected based on stratified random sampling method. To conduct this study, in terms of making measurement of the students’ academic achievement, data collection procedures were run through utilizing correlation coefficient and stepwise multiple regression methods. The findings revealed that in terms of thinking styles including hierarchical, global, external, legislative, and judicial, there is a significant positive relationship among thinking styles, type I thinking styles and the students’ academic achievement. Meanwhile, there is a significant negative relationship between internal thinking styles and students’ academic achievement. Furthermore, the findings of stepwise regression analysis revealed that the correlation coefficient of multiple regression between thinking styles and students’ academic achievement releasing 0.19. Moreover, in terms of academic achievement variance, the thinking styles including legislative (type I), local (type II) and external (type III) releasing 3.7% of academic achievement variance. The findings of data analysis of freshman and sophomore also revealed that the correlation coefficient of multiple regressions between thinking styles and students’ academic achievement releasing 0.29 and 0.28 respectively. Moreover, in terms of the academic achievement variance of freshman and sophomore, the thinking styles including global and hierarchical releasing 8.2% and external thinking style releasing 7.4% respectively. Meanwhile in juniors, there was no significant relationship between thinking styles and academic achievement.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش هاي بعدي نشان داده است که سبک هاي تفکر نوع اول که مستلزم پيچيدگي شناختي بالاتري هستند، با پيشرفت تحصيلي (برناردو و ديگـران ، ٢٠٠٢؛ شکري، کديور، فرزاد، سنگري و غنايي، ١٣٨٥؛ حجـازي و ديگـران ، ١٣٩٠؛ اسـتکي و ديگـران ، ١٣٨٩؛ اماميپور و سيف ، ١٣٨٢)، و رويکرد يادگيري عميق (ژانگ ، ٢٠٠٠؛ ژانگ و اشـترنبرگ ، ٢٠٠٠)، رابطۀ مثبت معنيدار دارند.
L. واتکينز١، ٢٠١٠؛ اماميپور و سيف ، ١٣٨٢؛ پيرمحمدي و ديگران ، ١٣٨٩) نشان داده اند که يـک يا چنـد سـبک تفکـر نـوع اول بـا پيشـرفت تحصـيلي رابطـه مثبـت معنـيدار دارنـد و درصـد قابل توجهي از واريانس آن را فراتر از سهم تواناييها پيش بيني ميکنند؛ امـا در برخـي ديگـر از پژوهش ها (ژانگ ، ٢٠٠١ الف ، ٢٠٠١ ب ؛ ژانگ ، ٢٠٠٢ پ ؛ ژانگ و اشترنبرگ ، ١٩٩٨) بين يـک يا چند سبک تفکر نوع دوم و پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت معنيدار مشاهده شده است .
در دسته اي ديگر از پژوهش ها بين سبک هاي تفکر نوع دوم و پيشـرفت تحصـيلي رابطـه مثبـت بـه دست آمده است ؛ مثلا پژوهش هاي انجام شده در مورد دانش آموزان و دانشجويان هنگ کنگي (ژانـگ ، ٢٠٠٢ ب ؛ ژانــگ ، ٢٠٠١ الــف ، ٢٠٠١ پ ؛ ژانــگ و اشــترنبرگ ، ١٩٩٨) نشــان داد ســبک هــاي محافظه کاري، اجرايي، و سلسله مراتبي (که مستلزم همنوايي، احترام بـه منـابع اقتـدار و حـس نظـم هستند) با پيشرفت تحصيلي رابطۀ مثبت ، و آن دسـته از سـبک هـاي تفکـر کـه مولـد خلاقيـت انـد (قانون گذاري و آزادانديش ) در پيشرفت تحصيلي نقش منفي داشتند.
Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education.