چکیده:
بیماری کوید 19 علاوه بر تهدید سلامت افراد ، زیان های جبران ناپذیری به بدنه ی اقتصاد در سطح جهانی واردکرد و بیشتر کسب و کارها را با رکود و زیان مواجه ساخت.در این راستا،این تحقیق بدنبال ارایه الگوی مدیریت بحران(کووید19)،در راستای تاب آوری کسب و کارها است. روش پژوهش، تحلیل محتوا، وکیفی است. در این راستا ابتدا چالشهای این بحران در پنج سطح مشتمل بر «منطقه ای/سیاسی،جهانی، اقتصاد کلان، بنگاه و سطح خانوار»شناسایی شد.سیاست های کسب و کار در بحران کووید 19 نیز مشتمل بر«سیاست های جهانی، حمایتی، تجاری، مالی و سیاست پولی»مشخص گردید.مولفه های مدیریت بحران کوید 19 نیز مشتمل بر«معماری سازمانی،سازماندهی جهت پاسخگویی،باز طراحی مدل کسب و کار،شک و شهود،ارزیابی مستمر،اعطای اختیارات،ایمنی روانشناختی،گروه های انعطاف پذیر و توانمندی حل سریع مسئله»می باشند. نهایتا راهکار های حاکمیتی و سازمانی جهت تاب آوری کسب و کارها در این بحران ،پیشنهاد گردید. همچنین راهکار های حاکمیتی مشتمل بر «آینده نگاری و سناریو سازی،الویت بندی، مراقبت از فعالیت زیر ساختها،تامین بودجه دولتی،تامین مالی از مسیر های جدید،شناسایی اقشار آسیب پذیر،توانمند سازی و توسعه ی صنایع آنلاین،ارائه مشوق های مشروط،هدایت پاداش ها جهت تعدیل تقاضا،فرهنگ سازی جهت مشارکت و ایجاد اعتماد عمومی؛تقویت ،تشویق و همکاری جهت توسعه ی سرمایه اجتماعی (رسمی وغیر رسمی)»می باشد.راهکار های سازمانی نیز مشتمل بر «زنجیر ه تامین،مشتریان،کارکنان،مالی،تبلیغات و بازاریابی،پذیرش و قبول واقعیت و انطباق پذیری،تقویت R&Dو تیم های تخصصی ،اشتراک گذاری اسناد و اطلاعات،شناسایی نقاط اهرمی،افرایش تحمل ابهام،همدلی همبستگی و تقویت روحیه ی مشارکت،ادغام و اتحاد استراتژیک و ایده پردازی ،نوآوری، اقدامات کارآفرینانه و ابتکاری» بوده است.
Covid-19, In addition to threatening people's health, it has inflicted irreparable damage on the world economy and has left most businesses in recession. In this regard, this study aims to provide a crisis management model (Covid-19) for business resilience. The research method, is content analysis, and qualitative. In this regard, the challenges of the crisis were first identified at five levels: "regional / political, global, macroeconomic, enterprise and family level." Business policies in the Covid-19 crisis also included "global, supportive policies, Trade, Finance and Monetary Policy”. The components of covid-19 Crisis Management were also identified, including "organizational architecture, organization to respond, business model redesign, skepticism, continuous evaluation, authority, psychological safety, flexible groups and the ability to solve problems quickly." and Finally, governance and organizational strategies for resilience of businesses in this crisis were proposed.Based on this, governance strategies include “foresight and scenario building, prioritization, infrastructure activity care, government funding, financing from new routes, identifying vulnerable groups, empowering and developing online industries, providing incentives. Conditions include rewarding demand to moderate demand, creating a culture of participation and building public trust; strengthening, encouraging and cooperating to develop social capital (formal and informal). Organizational solutions also include "supply chains, customers, employees, finance, advertising and marketing, acceptance and acceptance of reality and adaptability, strengthening R&D and specialized teams, sharing documents and information, identifying leverage points, increasing ambiguity tolerance, empathy." "Solidarity and strengthening the spirit of participation, integration and strategic unity and ideation, innovation, entrepreneurial and innovative initiatives.