چکیده:
فضای بازار، امروزه آکنده از رقابت نفسگیر رقبا جهت جلب مشتری است. رقابتی که لحظهای از حرکت نمیایستد و هر آینه نیز بر سرعت خود میافزاید. در این میان بازیگران عرصه رقابت یعنی ارائهدهندگان کالا و خدمات دغدغهای بسیار جدی در ذهن دارند. چگونه میتوان به مصرفکننده نشان داد که تولیدکننده کالاها و خدمات مورد مصرف وی کیست و نسبت به آن واجد حق انحصاری و مورد حمایت حقوقی است. طبیعتا راهکار حقوق مالکیت فکری، نظام حمایتی حقوق علائم تجاری است. اما هر علامتی که از سوی اشخاص و بنگاههای اقتصادی معرفی میشود، قابل حمایت نیست بلکه علامتی واجد قابلیت مذکور است که ویژگی تمایزبخشی داشته یا حداقل در اثر زمان و استعمال آن را اکتساب نماید.
Today, the dominant atmosphere of market is filled with
competition, especially in marketing and attracting customers. This
overgrowing competition leave the main actors of the market who are
goods and service producers with a significant concern, how to
assure the consumer of the originality of the product and how to
indicate the information of the producer and whether they have
exclusive right over this indicator. Indeed Intellectual property law
serves producers with trade mark law. However not every trade mark
is to be protected by this lawful regime but only those trademarks
deserve monopolization which are distinctive and are capable to
differentiate between the goods and services of the stakeholders.
خلاصه ماشینی:
بر ويژگي تمايزدهندگي در حقوق انگلستان ١١ نيز به عنوان شروط حمايت کننده تأکيد شده است علامت تجاري در قانون علائم تجاري انگليس مصوب ١٩٩٤ در مـاده ١(١) ايـن گونـه تعريف شده است : «هر نشاني که قابليت ارائه گرافيکي داشته باشد و قادر به تمييز کالاهـا و خدمات يک بنگاه از کالاها و خدمات بنگاههاي ديگـر شـود.
» در ادامه کنوانسيون پاريس نيز در ماده ٦ بند ٢ قسمت ب، در خصوص وجه مشخصه علامت چنين بيان ميدارد: «ثبت علائم صنعتي يا بازرگاني مندرج در ايـن مـاده را نميتوان رد يا باطل نمود مگر در موارد زير: ١- وقتي که علائم فاقد صفات مشخصه بوده و يا منحصرا از نشانه ها يا مشخصاتي ترکيب يافته باشد که در تجـارت بـراي تعيـين نـوع يـا کيفيت جنس يا کميت آن، مقصد، ارزش، محل مبدأ فرآورده ها يا زمان توليد به کار رود و يـا اينکه در زبان جاري و يا عادات مشروع و مـسلم تجـارت آن کـشور کـه حمايـت آن مـورد درخواست است معمول باشد.
٣- انواع علائم طبق تعريف کنوانسيون پاريس از حيث صفت تمايزدهندگي طبق بند ب ماده ٦ کنوانسيون پاريس وقتي کـه علائـم فاقـد صـفات مشخـصه بـوده و يـا منحصرا از نشانه ها يا مشخصاتي ترکيب يافته باشد که در تجارت براي تعيين نوع يا کيفيـت جنس يا کميت آن، مقصد، ارزش، محل مبدأ فرآورده ها يا زمان توليد به کار رود و يا اينکه در زبان جاري و يا عادات مشروع و مسلم تجارت آن کشور که حمايت آن مورد درخواست است معمول باشد، علامت قابل ثبت نيست .
٨- صفت مميزه طبق حقوق فرانسه در کد مالکيت صنعتي فرانسه بخش علائم تجاري نيز به ويژگي تمايزدهندگي علامت مـورد درخواست ثبت تأکيد شده است .