خلاصه ماشینی:
"دکتر محمدخانی نیز در توضیح کارکردهای دانشگاه میگوید: «از آنجایی که هر جامعهای نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد، دانشگاه مکانی است که مدیران مؤسسات، مهندسان، وکلای دعاوی، پزشکان متخصص و معلمان آینده را ـ که مورد نیاز جامعه هستند ـ پرورش میدهد که از این موضوع میتوان به کارکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه اشاره کرد، اما کارکرد جامعهپذیری دانشگاه، به خواسته و نیازهای نظامهای سیاسی بهخصوص در نظامهای سیاسی که خصلت ایدئولوژیک دارند اشاره میکند.
پس کارکردهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه کجا رفت؟دکتر مریم یوسفی به نقش و کارکرد آموزشی دانشگاه اشاره میکند و میگوید: «دانشجو همانطور که از ناماش پیداست، باید در جستوجوی علم و دانش باشد، اما متأسفانه در دانشگاههای ما سیستم دانشآموز محوری وجود دارد؛ یعنی دانشجو بدون اینکه به مطالعه و تحقیق بپردازد، همهی انتظار و توقعاش از محیط دانشگاه و استاد است، درحالیکه استاد در حد معرفی منابع مطالعاتی در آغاز کار تعریف شده است.
یعنی بهتر است که در ذیل عنوان جامعهپذیری وارد نشود؛ چراکه منظور از کارکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه، همان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است که بتواند وظایف آموزشی و کارشناسی خود را به خوبی ایفا کند، اما از جنبهی دیگری هم جامعهپذیری میتواند برای دانشگاهها مطرح باشد و آن، تأمین نیازهای نظام سیاسی است.
یعنی اگر گروههایی روی دو کارکرد «آموزشی» و «پژوهشی» دانشگاه تأکید کنند و نظرشان این است که دانشگاه، به اعتبار نقش ویژهای که در آموزش و پژوهش ایفا میکند، «دانشگاه است و کارکرد ویژهی آن، همین دو کارکرد است، قاعدتا باید تمام اسباب و لوازم برای ایفای آن نقشها آماده شود."