خلاصه ماشینی:
"یکی از معجزات پیامبر أکرم ـ صلیالله علیه و آله ـ همین بود که توانست سید قرشی و برده حبشی را در کنار هم بنشاند، صهیب رومی و سلمان فارسی را در همین صف قرار دهد، آشکارا تفاخرهای نژادی و قومی را إلغاء فرماید و إعلام نماید آنچه مایه برتری میشود إیمان و عمل صالح است.
نابسامانیهائی که پس از پیامبر ـ صلیالله علیه و آله ـ پدید آمد و بویژه محدودیتهائی که برای شارحان و آموزگاران راستین کتاب و سنت، یعنی أهل بیت ـ علیهم السلام ـ ، فراهم گردید، زمینه را برای بازگشت جاهلانه و منافقانه گروهی از مردم به تبعیض و تفاخر قومی و نژادی فراهم ساخت و علیالخصوص سیاستهای نادرست روزگار خلیفگان سهگانه و روی کار آمدن بنیأمیه ـ که از بن در پی إحیای جاهلیت و تجدید اقتدار قومی و خانوادگی بودند و بیهیچ پروا «خلافت» را به «سلطنت» بدل ساختند ـ ، به این روند مدد رسانید و آتش تبعیض و تفاخر و ستم و تعدی را بر مبنای تفاوتهای قبیلگی و نژادی و...
همین کوتهفکران بودند که در این سوی مرز، بخاطر «تلقی قومی از إسلام»، مسلمان بودن را منافی ایرانی بودن خویش میدانستند، و در آن سوی مرز، ما را، بخاطر ایرانی بودنمان، «مجوس» و نامسلمان میخواندند!خداوند در قرآن کریم إسلام را آئینی جهانشمول میشناساند و مختص قوم و قبیله خاص نمیداند؛ لذا خطاب به پیامبر أکرم ـ صلیالله علیه و آله ـ میفرماید: «و مآ أرسلناک إلا کآفه للناس بشیرا و نذیرا»."