چکیده:
مشارکت به معنای شراکت و همکاری در کاری، امری یا فعّالیتی است که در ابعاد مختلف در جامعه صورت میگیرد. در بعد اجتماعی؛ مشارکت، در 5 بعد صورت میگیرد: کنش متقابل میان افراد، گروههای اجتماعی، سازمانهای غیردولتی، اجتماع محلی و کل اجتماع؛ و در بعد فرهنگی، مشارکت یعنی شرکت داوطلبانه و آگاهانه افراد جامعه در ابعاد گوناگون زندگی فرهنگی آن جامعه؛ برای رسیدن به توسعه پایدار و همهجانبه زندگی فرهنگی. بنابراین در این پژوهش تلاش گردید تا میزان مشارکتپذیری اجتماعی و فرهنگی شهروندان یزدی مورد سنجش قرار گیرد و مهمترین عوامل مؤثّر بر آن بررسی شود. به لحاظ روششناسی، پژوهش اخیر از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی محسوب میشود و به صورت میدانی (پیمایش) انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل همهی افراد 18 سال به بالای ساکن شهر یزد است که براساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و براساس فرمول کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد است و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از آمارههای توصیفی و استنباطی شامل (آزمون تی مستقل، همبستگی، آزمون تحلیل واریانس) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داده است که متغیّرهای وضعیت تحصیلات، تأهّل و وضعیت درآمدی افراد، تأثیری بر مشارکتپذیری ندارند و متغیّرهای سن، جنسیت، میزان بهرهمندی از رسانهها و سطح اعتماد اجتماعی رابطه معنیداری با مشارکتپذیری دارند.
Considering the importance of the role of citizen participation, in this article, after measuring the participation of citizens in Yazd, the most important factors affecting social and cultural participation were studied. The sample size of this study was 384 citizens of one district of Yazd, which was randomly selected, and the data collection tool was a standard questionnaire. Descriptive and correlation methods were used in this study. The data were extracted using SPSS software. Descriptive statistics were analyzed using central mean statistics and inferential statistics including (independent t-test, correlation, and analysis of variance). The results showed that the variables of education status, marital status and income status of individuals have no effect on participation, and the variables of age, gender, media usage and the level of social trust have a significant relationship with participation