چکیده:
تعامل آموزشی بینالمللی در حوزه دفاع و امنیت برای همه کشورها دارای اهمیت است. در جمهوری اسلامی ایران، اهداف مصرح در سند نقشه جامع علمی نیروهای مسلح بر تعامل آموزشی با سایر کشورها تاکیددارند. در اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی آمده است که دانشگاه میتواند به آموزش داوطلبان کشورهای مسلمان و دوست بپردازد. دانشکده پیامبر اعظم (صلوات ا... علیه) با همین هدف تاسیسشده است. ازآنجاکه نیازسنجی آموزشی نخستین گام در فرایند برنامهریزی آموزشی به شمار میرود، این تحقیق باهدف مشخص کردن نیازهای آموزشی علوم راهبردی حوزه امنیت ملی در دانشکده مذکور انجامشده است. سوال اصلی تحقیق این است که «نیازهای آموزشی علوم راهبردی مرتبط با امنیت ملی دانشجویان دانشکده پیامبر اعظم (صلوات ا... علیه) دانشگاه عالی امنیت ملی کداماند؟». روش انجام پژوهش زمینهای – موردی بوده و جامعه آماری 65 نفر از خبرگان حوزههای مرتبط با موضوع است که بهصورت تمام شمار به کار گرفتهشده است. تحلیل دادهها به دو روش تحلیل اهمیت - عملکرد و تحلیل مولفههای کلیدی صورت گرفته و نتیجه تحقیق حاکی از وجود 28 نیاز آموزشی برای دانشجویان دانشکده مزبور در علوم راهبردی مرتبط با امنیت ملی است.
International educational interaction in the field of defense and security is important for all countries. In the Islamic Republic of Iran, the objectives set out in the Comprehensive Scientific Plan of the Armed Forces emphasize educational interaction with other countries. The statute of the Higher National Defense University states that the university can train volunteers from Muslim and friendly countries. The College of the Great Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was established for this purpose. Since educational needs assessment is the first step in the educational planning process, this study was conducted to determine the educational needs of strategic sciences in the field of national security in the mentioned faculty. The main question of the research is "What are the educational needs of strategic sciences related to the national security of the students of the Faculty of the Holy Prophet (PBUH) at the Higher National Security University?" The research method is contextual - case and the statistical population is 65 experts in related fields, which has been used in full. Data analysis was performed in two ways: importance analysis - performance and analysis of key components, and the results indicate that there are 28 educational needs for students of the faculty in strategic sciences related to national security.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه نيازسنجي آموزشي نخستين گام در فرايند برنامه ريزي آموزشي به شمار مي رود، اين تحقيق باهدف مشخص کردن نيازهاي آموزشي علوم راهبردي حوزه امنيت ملي در دانشکده مذکور انجام شده است .
مسئله اين تحقيق اين است که «نيازهاي آموزشـي دانشـجويان ايـن دانشـکده چيسـت ؟» اهميت اين تحقيق ازآن روست که با تعيين نيازهاي آموزشي، گام نخستين و اساسي براي تعيـين رشته هاي آموزشي اين دانشکده برداشته ميشـود کـه موجـب عمليـاتي شـدن فراينـد آمـوزش خواهد شد و اين به توسعه دانش حـوزه دفـاع از طريـق اشـتراک و تبـادل آرا و انديشـه هـا بـا انديشمندان ساير کشورها کمک ميکنـد و رونـد توسـعه آمـوزش عـالي بـين المللـي و تعامـل آموزشي بين المللي در حوزه امنيت ملي را سهولت ميبخشد.
عليـه ) آموزشي علوم راهبردي مرتبط با امنيت ملـي دانشـجويان دانشـکده پيـامبر اعظـم دانشگاه عالي امنيت ملي کدام اند؟» مباني نظري - پيشينه تحقيق : تحقيقات متعددي مرتبط با موضوع پژوهش حاضر موردبررسي قرار گرفت که از آن جمله اند: عليرضا شيخ (١٣٩٧) در رساله دکتري خود با عنوان «بازطراحي نظام تربيتي، آموزشي-پژوهشي دانشکده دفاع ملي با تأکيد بر تدوين رشته هـا و گـرايش هـا» نيازهـاي آموزشـي صـحنه جنـگ جمهوري اسلامي ايران را شناسايي و ارائه کرده است .
عليـه ) در حوزه علوم راهبردي مرتبط با امنيت ملي » نشان گر آن است که گويه هـاي «شناخت ابعاد يا حوزه هاي تهديد (سياسي ، اقتصـادي ، نظـامي ، اجتمـاعي ، زيسـتي ، فناورانـه )»، «توان تهيه / مشارکت در تهيه برآورد اطلاعاتي »، «شـناخت ماهيـت و چيسـتي مفهـوم تهديـد»، «شناخت احتمال شکل گيري جمعيت هاي آسيب پذير به عنوان زمينه بروز شرايط امنيتي يا بحـران امنيتي »، «تبيين و تحليل تأثير تحولات سياسي منطقه اي و جهـاني بـر امنيـت ملـي » و «شـناخت مکاتب امنيتي » تا ٨٧/٠٥٤ درصد منظور مـوردنظر بـراي تعيـين نيازهـاي آموزشـي دانشـجويان دانشکده را پوشش ميدهند.