خلاصه ماشینی:
"یکی از نخستین تجلیهای رنسانس،فلسفهء آموزش «انسانگرایانه»بود که باعث آزادی تدریجی فلسفه از کلیگرایی و حرکت به سوی علوم و دانش هلنی و اسلامی شد که بر وفق دادن مواد درسی و مطالب آموزشی با نیازهای بنیانی افراد تأکید داشت و نیز سبب گردید کنترل آموزش و پرورش به تدریج در دست مردم قرار گیرد.
افراد دیگری چون جان کالون،جان ناکس،اولرایش تسونیگلی،ملانشتون و جان شتورم نیز در این راه فعالیتهایی انجام دادند و به پیشرفت علم و بسط آموزش و پرورش در دورهء رنسانس کمک کردند.
تلاشهای این افراد باعث بیداری هرچه بیشتر مردم و جامعه و تعالی علم و دانش در دورهء رنسانس شد که برای تمام دنیا نتایج مفیدی به همراه داشت.
بهطور خلاصه،رنسانس در وضع اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و آموزشی کشورهای مختلف تأثیر شایان توجهی داشت و باعث حرکتهای علمی و فلسفی زیادی شد که در شمارههای بعد به تعدادی از آنها و به ویژه جنبش انسانگرایانه و افراد مؤثر در این زمینه پرداخته خواهد شد."