چکیده:
مناطق گردشگری و توریستی بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد و در آن هویتها، رسم
و رسوم مردمی و راه و روش زندگی را نشان داد. فرهنگ، دلیل به وجود آمدن میراث طبیعی- فرهنگی
است. این میراث، گردشگری فرهنگی را به وجود میآورد و با تقویت فرهنگ و شناخت و توجه به آن
است که میتوان به پایداری و توسعه پایدار دست پیدا کرد. از این رو توجه به فرهنگ در برنامهریزی
گردشگری و گردشگری پایدار از اهمیت زیادی برخوردار است. گردشگری سبب رشد و تعالی بسیاری
از ارزشها، عادات پسندیده و آثار فرهنگی میشود و به ایجاد نگرش های مثبت و دید وسیعتر نسبت به
موضوعات گوناگون در زندگی و جهان پیرامون افراد کمک می کند. تحقیق حاضر از نظر روش از نوع
تحقیقات توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات متکی بر پرسشنامه محقق ساخته بوده (طیف
لیکرت) که بر اساس شاخص های مستخرج از مبانی نظری طراحی شده است. در همین راستا جامعه آماری را گردشگران شهر مشهد تشکیل میدهند که باتوجه به حجم بالای آنها نمونه گیری به عمل آمد و ٢٠٠
خانواده به عنوان نمونه از بین آنها انتخاب شد و برای تحلیل دادههای جمع آوری شده ابتدا نرمال بودن
آنها مورد بررسی قرار گرفت و سپس باتوجه به نتیجه از روش آزمون T-test و تحلیل میانگین ها از
نرم افزار آماری spss استفاده گردید. همچنین در بخش نتیجه گیری یافته های تحقیق نشان داد که تمامی
مولفه ها و شاخصهای پژوهش دارای میانگین بالاتر از سطح متوسط ٣ هستند که نشان دهنده تاثیرگذاری
عوامل متغیر مستقل بر متغیر وابسته است. به گونه ای که مقدار میانگین بدست آمده در بعد مذهبی
58,3 در بعد مهمان نوازی 43,3 در بعد هویتی 63,3در بعد عناصر زبانی 45,3در بعد امنیت 53,3 در بعد آسایش خاطر 52,3در بعد فرهنگ میزبانی 48,3در بعد هویت دینی 47,3در بعد فضاهای مذهبی 34,3 در بعد فضاهای فرهنگی و تفریحی 41,3و در بعد سرمایه فرهنگی برابر با 69,3بوده است. در بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش نتایج نیز نشان داد بین شاخصهای فرهنگی شهر مشهد در ابعاد مذهبی، مهمان نوازی، نگرش، هویت و زبان با متغیر نگرش گردشگران رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. در بررسی آزمون رگرسیون که اثرگذاری متغیرهای مستقل بر مولفه های متغیر وابسته را نشان میدهد، نتایج مشخص کرد تاثیرگذاری ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی مشهد بر نگرش گردشگران در تمامی متغیرهای وابسته اثرگذار و معنادار گزارش شده و میتوان گفت ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد روی نوع نگرش گردشگران این شهر اثرگذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی بر نگرش گردشگران از مقصد (نمونه موردی: کلانشهر مشهد) محبوبه اصولی صفار کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، موسسه غیرانتفاعی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران چکیده مناطق گردشگری و توریستی بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد و در آن هویتها، رسم و رسوم مردمی و راه و روش زندگی را نشان داد.
در این مدل مقدار F برابر است با 547/80 و میزان معناداری آنهم برابر با 000/0 است که کوچکتر از 05/0 و معنادار است؛ به این معنی که ابعاد متغیر مستقل قادر است بهخوبی تغییرات متغیر وابسته را توضیح دهد؛ بنابراين فرضيه صفر آزمون مبنی بر عدم معنیداری مدل رگرسيون با اطمينان 99درصد رد میشود و فرضیه تحقیق که ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی مشهد بر نگرش گردشگران از بعد آسایش خاطر اثرگذار است، تأیید میشود.
در این مدل مقدار F برابر است با 475/75 و میزان معناداری آنهم برابر با 000/0 است که کوچکتر از 05/0 و معنادار است؛ به این معنی که ابعاد متغیر مستقل قادر است بهخوبی تغییرات متغیر وابسته را توضیح دهد؛ بنابراين فرضيه صفر آزمون مبنی بر عدم معنیداری مدل رگرسيون با اطمينان 99درصد رد میشود و فرضیه تحقیق که ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی مشهد بر نگرش گردشگران از بعد فرهنگ میزبانی اثرگذار است، تأیید میشود.