چکیده:
در مطالعهء زبان انگلیسی،غالبا مهارت خواندن بیشتر از هر مهارت دیگری،توجه معلمان و اهل علم را در مباحث و محافل علمی به خود اختصاص داده است.در این بین،تئوریها و فنون تدریس گوناگونی در ارتباط با این مهارت ارائه شدهاند که در نهایت،باعث افزایش آگاهی هرچه بیشتر از تأثیر مهارت خواندن بر مهارتهای دیگر زبانی،همچون مهارتهای سمعی،گفتاری، نوشتاری و حتی مهارت ترجمهء زبان انگلیسی میشوند. حقیقت امر این است که برای فراگیری زبان خارجی،هیچ چیز مأیوس کنندهتر از این نیست که با متونی دست و پنجه نرم کنند که آمادگی خواندن آنها را ندارند.با در نظر گرفتن این حقیقت،میتوان چنین نتیجه گرفت که دانشجویان نیاز مبرم به یادگیری اصول مهارت خواندن دارند تا این که بتوانند متنی را بخوانند و یاد بگیرند.این مقاله تلاشی است برای آشکار کردن برخی از مشکلاتی که دانشجویان به هنگام خواندن متون انگلیسی با آنها مواجه میشوند.همچنین سعی شده است،برخی از فنونی که مدرسان دورههای درک مطلب میتوانند از آنها برای نیل به هدفهای اساسی خود استفاده کنند،به صورتی آشکار و مفید ارائه شود.به عبارت دیگر، این نوشتار ارائه کنندهء برخی از روشهای علمی است که یک مربی دورهء خواندن و درک مطلب میتواند از آنها یاری گیرد تا طرح درسی خود را در سطح متوسطه برای کلاس خواندن و درک مطلب به اجرا درآورد.به همین منظور،در این نوشتار فرض بر این بوده است که فراگیران موردنظر در سطح دانشگاهی هستند.چنین افرادی از لحاظ دانش زبانی در سطح متوسط قرار دارند.بدین معنا که آنها قبلا دربارهء مفاهیم کلی دستوری و مهارتهای اساسی زبانی،آشنایی لازم را کسب کردهاند. نتیجهء کلی که میتوانیم از بحثهایمان در این مقاله بگیریم این است که،یک مربی دورهء خواندن و درک مفاهیم،باید برای آن دوره سه هدف اساسی را در نظر داشته باشد.یعنی در حقیقت مربیان باید توانایی فراگیران را در مهارت خواندن،با توجه به سه هدف اساسی،یعنی:«سرعت خواندن»،«دانش واژگانی»و«درک مطلب»تقویت کنند.
خلاصه ماشینی:
"نهایت،باعث افزایش آگاهی هرچه بیشتر از تأثیر مهارت خواندن بر مهارتهای دیگر زبانی،همچون مهارتهای سمعی،گفتاری،
حقیقت امر این است که برای فراگیری زبان خارجی،هیچ چیز مأیوس کنندهتر از این نیست که با متونی دست و پنجه نرم کنند که
مهارت خواندن دارند تا این که بتوانند متنی را بخوانند و یاد بگیرند.
این مقاله تلاشی است برای آشکار کردن برخی از مشکلاتی که
دانشجویان به هنگام خواندن متون انگلیسی با آنها مواجه میشوند.
درک مطلب میتوانند از آنها برای نیل به هدفهای اساسی خود استفاده کنند،به صورتی آشکار و مفید ارائه شود.
این نوشتار ارائه کنندهء برخی از روشهای علمی است که یک مربی دورهء خواندن و درک مطلب میتواند از آنها یاری گیرد تا طرح
درسی خود را در سطح متوسطه برای کلاس خواندن و درک مطلب به اجرا درآورد.
نتیجهء کلی که میتوانیم از بحثهایمان در این مقاله بگیریم این است که،یک مربی دورهء خواندن و درک مفاهیم،باید برای آن"