چکیده:
نگارش یک مهارت اصلی ارتباطی است.در یادگیری مهارتهای زبان دوم،زبانآموز با دو نظام متفاوت،یعنی نظام زبان مادری و نظام زبان هدف مواجه است.نه تنها باید شباهتها و تفاوتهای بین دو زبان را بفهمد،بلکه فرایندی را که از طریق آن فن نگارش را میآموزد،درک کند.هدف این تحقیق عبارت است از: 1.بررسی ارتباط توانایی نگارش بین زبان فارسی و زبان انگلیسی دانشجویان ایرانی رشتهء زبان انگلیسی. 2.بررسی اثر توانایی نگارش در زبان فارسی و مهارت زبان دوم دانشجویان ایرانی رشتهء زبان انگلیسی، 3.بررسی اثر تجربههای قبلی نگارش به زبان انگلیسی دانشجویان ایرانی رشتهء زبان انگلیسی در کیفیت نگارش آنها به زبان انگلیسی. به منظور دستیابی به پاسخهای منطقی سه سؤال فوق،111 دانشجو از بین 200 دانشجو انتخاب و برمبنای نمرهء«تست تافل»، به سه گروه ضعیف،متوسط و قوی تقسیم شدند.برای بررسی ارتباط نگارش بین زبان فارسی و زبان انگلیسی و همچنین،ارزیابی دو عامل اول،یعنی میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی و توانایی آنان در نگارش به زبان فارسی،دو موضوع انشا به زبان فارسی و همین دو موضوع به زبان انگلیسی به فاصلهء دو هفته به آنان داده شد.اما برای ارزیابی عامل سوم،یعنی تجربههای کلی دانشجویان در امر نگارش به زبان دوم(انگلیسی)،از دانشجویان خواسته شد،پرسشنامهای را در این رابطه کامل کنند.بررسیها نشان دادند که: 1.ارتباطی مثبت بین توانایی نگارش دانشجویان به زبان فارسی و توانایی آنان در نگارش به زبان انگلیسی وجو دارد. 2.مهارت زبان دوم دانشجویان رشتهء زبان انگلیسی و توانایی نگارش آنان در زبان فارسی،هر دو روی کیفیت نگارش به زبان دوم(انگلیسی)مؤثرند.3.دانشجویانی که از لحاظ مهارت نگارش جزو گروه خوب قرار داشتند،نسبت به دانشجویانی که در گروه ضعیف قرار گرفته بودند،از لحاظ دو عامل متفاوت بودند:الف)در مقالهنویسی(نگارش بیش از یک پاراگراف)تجربههای لازم قبلی را داشتند و ب)در امر خلاصهنویسی و نقل بیان(از زبان خود دانشجو)به حد کافی تمرین داشتند
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) Essay Writing(English)
1. بررسی ارتباط توانایی نگارش بین زبان فارسی و زبان انگلیسی دانشجویان ایرانی رشتهء زبان انگلیسی.
2. بررسی اثر توانایی نگارش در زبان فارسی و مهارت زبان دوم دانشجویان ایرانی رشتهء زبان انگلیسی،
3. بررسی اثر تجربههای قبلی نگارش به زبان انگلیسی دانشجویان ایرانی رشتهء زبان انگلیسی در کیفیت نگارش آنها به زبان
برای بررسی ارتباط نگارش بین زبان فارسی و زبان انگلیسی و همچنین،ارزیابی
دو عامل اول،یعنی میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی و توانایی آنان در نگارش به زبان فارسی،دو موضوع انشا به زبان فارسی
در امر نگارش به زبان دوم(انگلیسی)،از دانشجویان خواسته شد،پرسشنامهای را در این رابطه کامل کنند.
1. ارتباطی مثبت بین توانایی نگارش دانشجویان به زبان فارسی و توانایی آنان در نگارش به زبان انگلیسی وجو دارد.
2. مهارت زبان دوم دانشجویان رشتهء زبان انگلیسی و توانایی نگارش آنان در زبان فارسی،هر دو روی کیفیت نگارش به زبان"