چکیده:
یکی از مهمترین هدف های تعلیم و تربیت نوین،توانمندکردن فراگیران از طریق مجهز کردن آنها به مهارتهای مورد نیاز برای نیل به هدفهای آکادمیک و نیز آمادهکردن آنها برای ورود به جامعه است.این تحقیق تأثیر احتمالی یادگیری تیمی رقابتی،یعنی تأثیر تعامل بین فراگیران و درگیر کردن آنان در فرایند یادگیری و تبادل مهارتها در محیطی مشارکتی رقابتی را بر درک مطلب دانشآموزان دبیرستانی و نیز، تأثیر احتمالی این روش را بر درک مطلب دانشآموزان ضعیف،متوسط و قوی بررسی کرده است. به این منظور،بعد از اجرای یک پیش آزمون استاندارد درک مطلب،از میان 76 داوطلب شرکت در کلاسهای ویژهی درک مطلب،60 دانشآموز دبیرستانی تقریبا هم سطح(از نظر مهارتهای خواندن)انتخاب و به صورت تصادفی به دو کلاس 30 نفره آزمایشی و شاهد تقسیم شدند.در کلاس آزمایشی،با توجه به نمرات آنها در پیش آزمون،10 تیم سه نفرهی مختلط تشکیل گردید.مدت 16 هفته هردو کلاس یک برنامه و هدف آموزشی مشترک را دنبال کردند،با این تفاوت که کلاس شاهد،یادگیری در محیطی معلم محور و کلاس آزمایشی یادگیری در محیطی مشارکتی رقابتی را تجربه کردند.بعد از 16 هفته،آزمون نهایی اجرا شد و با محاسبه و مقایسهی آماز و ارقام به دست آمده از اجرای دو تست برای هردو کلاس آزمایشی و شاهد مشخص شد که این روش تأثیر شگرفی بر درک مطلب دانشآموزان متوسطه دارد. علاوه بر این مشاهده شد که قدرت و مهارتهای درک مطلب افراد کلاس آزمایشی،به ویژه افراد ضعیفتر،به طور چشمگیری افزایش یافت که نتیجهی تعامل اعضای هر تیم با یکدیگر و استفاده از تجربهها،دانش،و مهارت های یکدیگر در فرایند یادگیری در محیطی پویا،فعال و شاداب بود.مطالعهی کاربردهای این مقاله میتواند به دبیران زبان به طور مؤثر کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"school Students
Islamic Azan University,Research and Science Campus
Student.
Mysore University,India
یکی از مهمترین هدف های تعلیم و تربیت نوین،توانمندکردن فراگیران از طریق مجهز کردن آنها به مهارتهای مورد نیاز برای نیل به
فراگیران و درگیر کردن آنان در فرایند یادگیری و تبادل مهارتها در محیطی مشارکتی رقابتی را بر درک مطلب دانشآموزان دبیرستانی و نیز،
تأثیر احتمالی این روش را بر درک مطلب دانشآموزان ضعیف،متوسط و قوی بررسی کرده است.
از اجرای دو تست برای هردو کلاس آزمایشی و شاهد مشخص شد که این روش تأثیر شگرفی بر درک مطلب دانشآموزان متوسطه دارد.
علاوه بر این مشاهده شد که قدرت و مهارتهای درک مطلب افراد کلاس آزمایشی،به ویژه افراد ضعیفتر،به طور چشمگیری افزایش یافت
که نتیجهی تعامل اعضای هر تیم با یکدیگر و استفاده از تجربهها،دانش،و مهارت های یکدیگر در فرایند یادگیری در محیطی پویا،فعال
کلید واژهها:یادگیری تیمی رقابتی،تعامل،تبادل مهارتهای یادگیری،فرایند یادگیری،خواند و درک مطلب."