چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی سهم راهبردهای مقابله ای والدین درپیش بینی خودپنداره دانش آموزان دخترمقطع ابتدایی منطقه2 شهرستان بابل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی منطقه 2 شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-98 طبق گزارش آموزش و پرورش به تعداد 498 دانش آموز و والدین آنها (مادر) می باشد. از این جامعه 214نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش عبارتنداز: پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس (1984)، پرسشنامه خودپنداره مندالگیو و پی ریست(1995). داده های بدست آمده توسط روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی، درصد، میانگین ها ) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و خی دو) با کمک نرم افزار(spss) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس تحلیل صورت گرفته مشخص گردیده شده که تمام متغیرها با یکدیگر ارتباط دارند و این ارتباط برای بیشتر متغیرها از نوع مثبت و مستقیم می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای مقابله ای والدین توان پیش بینی خودپنداره دانش آموزان دختر را دارد. راهبردهای مقابله ای مثبت باعث کاهش تنیدگی می شود و والدین بهتر می توانند تنش ها، استرس، بی قرار و مشکلات روحی و روانی فرزندان خود را حل نمایند.
خلاصه ماشینی:
سهم راهبردهای مقابله ای والدین در پیش بینی خودپنداره دانش آموزان دختر میترا مصلحی جویباری 1، یارعلی دوستی2 ، معصومه طیبی3، فاطمه مصلحی جویباری 4 1 دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
4کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران (نویسنده مسئول) چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی سهم راهبردهای مقابله ای والدین درپیش بینی خودپنداره دانش آموزان دخترمقطع ابتدایی منطقه2 شهرستان بابل بود.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی منطقه 2 شهرستان بابل در سال تحصیلی 99-98 طبق گزارش آموزش و پرورش به تعداد 498 دانش آموز و والدین آنها (مادر) می باشد.
نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای مقابله ای والدین توان پیش بینی خودپنداره دانش آموزان دختر را دارد.
راهبردهای مقابله ای والدین می تواند به عنوان واسطه ای بین موقعیت های تنش زا و سلامت روانی فرزندان باشد.
براین اساس دراین پژوهش به دنبال پاسخی به این پرسش هستیم که سهم راهبردهای مقابله ای والدین در پیش بینی خودپنداره دانش آموزان دختر چقدر است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع همبستگی است.
در این پژوهش، برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی21 استفاده شده است که نتایج همسو با پژوهش انجام شده در جامعه مبدأ استخراج سه عامل، منطبق بر سه نوع خودپنداره عمومی، آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی، را نشان میدهد، که این سه عامل بر روی هم حدود 43 درصد کل واریانس بین متغیرها را تبیین میکند.