چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی سرمایه اجتماعی براساس مدل ناهاپیت و گوشال در سازمان تامین اجتماعی تهران است آنها را تبدیل به سرمایه کند و آسیبها را کاهش داده و یا رفع کند. دوم اینکه سازمان باید توانائی مدیریت موثر خود را ثابت کند و فرایند تغییر را از طریق بررسی با جزئیات از گذشته و حال آن انجام دهد که اینها فرضیات اصلیای هستند که مدیریت تغییر مبتنی بر آنها است. تحقیق و عمل به مدلهای مدیریت تغییر یک مبنا را برای فهم فرایندهای تغییر و مکانیزمهایی در سطح فردی و در سطح سازمانی باشد. در ذیل ما تعدادی از مدلهای تغییر را که ممکن است در مدیریت تغییر در سازمانهای اقتصادی سودمند باشند و امکان کاربرد و اجرای آنها به طور موثری برای شناسایی نتایج تغییر در سازمانها ارائه شده است را بیان مینماییم؛ که در سه بعد رابطه ای (اعتماد، تکالیف، احساس هویت و هنجارها) ساختاری (پیکربندی، پیوندها، ساختار قابل جایجایی) و شناختی (رمزها، زبان ها، حکایت های مشترک) به ارزیابی سرمایه اجتماعی می پردازد. روش پژوهش روش توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده است. پژوهش حاضر میان 264 نفر از کارکنان ( با استفاده از فرمول کوکران استفاده گردیده و نتایج پژوهش نشان می دهد تمامی ابعاد ساختاری، شناختی و رابطه ای سرمایه اجتماعی تاثیر معنی داری بر روی توسعه سرمایه اجتماعی سازمان دارد. نتایج پژوهش می تواند به عنوان یک پژوهش کاربردی در بهبود عملکرد، سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های مدیران در سازمان تامین اجتماعی موثر باشد و شناخت این ابعاد موجب توسعه عملکردهای سازمان و تصمیم گیری های مدیران گردد.
Today's world has become increasingly integrated with the widespread changes in the field of
modern technologies and the expansion of social networks, in the form of social relationships
and one of the main elements of the development and work of individuals and societies, these
social relations as social capital It will be named. The purpose of this study is to evaluate
social capital based on the model of obscurity and social exclusion in the social security
organization of Tehran province. Which deals with the assessment of social capital in three
dimensions of relationship (trust, homework, sense of identity and norms), structural
(configuration, links, constructive and cognitive) (ciphers, languages, and shared stories). The
research method was descriptive survey and data gathering tool was a standard questionnaire.
The present study was conducted among 264 employees based on the Cochran formula. The
results of this study indicate that all structural, cognitive and social dimensions of social
capital have a significant effect on the development of social capital of the organization. The
results of the research can be effective as an applied research in improving the performance,
policy making and decision making of managers in the social security organization.
Understanding these dimensions will lead to the development of organizational functions and
decision makers.
خلاصه ماشینی:
در ذيل ما تعدادي از مدلهاي تغيير را که ممکن است در مديريت تغيير در سازمانهاي اقتصادي سودمند باشند و امکان کاربرد و اجراي آنها به طور مؤثري براي شناسايي نتايج تغيير در سازمان ها ارائه شده است را بيان مينماييم ؛ که در سه بعد رابطه اي (اعتماد، تکاليف ، احساس هويت و هنجارها) ساختاري (پيکربندي، پيوندها، ساختار قابل جايجايي) و شناختي (رمزها، زبان ها، حکايت هاي مشترک) به ارزيابي سرمايه اجتماعي مي پردازد.
از اين رو است که موضوع سرمايه اجتماعي محور اصلي مديريت در سازمان محسوب مي شود و مديراني موفق هستند که بتوانند در ارتباط با جامعه به توليد و توسعه سرمايه اجتماعي بيشتري دست پيدا کنند (ايوبي،١٣٩٤) بنا بر مطالب فوق و ضرورت سرمايه اجتماعي در جوامع امروز، سرمايه اجتماعي عبارت است از ارتباطات و شبکه هاي اجتماعي که مي تواند حس همکاري و اطمينان را در ميان افراد يک جامعه پديد آورند (آلروکز١، ٢٠١٤) مفهوم سرمايه اجتماعي در برگيرنده مفاهيمي همچون اعتماد، همکاري و همياري ميان اعضاي يک گروه با سازمان و جامعه است که نظام هدفمندي را شکل مي دهند و آنها را در جهت رسيدن به هدف ياري مي رساند (ويلالونگا٢، ٢٠١٤) سازمان ها براي بقا و درنهايت پيشي گرفتن از رقبا بايد از يک منبع عظيم که در خود دارند غافل نشوند وآن هم سرمايه ي اجتماعي اي است که در اختيار دارند، مديران سازمان ها با شناخت ويژگي هاي اين سرمايه موجبات موفقيت سازماني را به وجود مي آورند.
"The role of trust on knowledge creation in a virtual organization: A social capital perspective, Journal of Knowledge management practice",Vol 7,Nol4.