چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین میزان سواد برنامه ریزی درسی معلمان مرد و زن و یادگیری آموزشی دانش آموزان دوره ابتدایی
مدارس غیر دولتی شهرستان ایرانشهر انجام شده است. روش تحقیق بصورت توصیفی - همبستگی بوده» جامعه آماری این پژوهش
شامل کلیه معلمان (۹۰ نفر) و دانش آموزان پایه سوم تا ششم ابتدایی (۱۷۰۰ نفر) شهرستان ایرانشهر در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ می
باشد.حجم نمونه این تحقیق طبق جدول مورگان ۷۳ نفر از معلمان و دانش آموزان آنها به تعداد ۳۸۵ نفر که به روش تصادفی ساده
انتخاب شدنده می باشد. .برای جمع آوری داده ها از ۲ پرسشنامه شامل پرسشنامه سواد برنامه ریزی درسی با روایی ۰/۸۹ و پایایی
۱ و پرسشنامه یادگیری آموزشی با روایی ۰/۸۵ و پایایی ۰/۹۷ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss 20
انجام گرفته و از آمار های توصیفی (میانگین» انحراف معیار) و استنباطی (کندال اسپیرمن) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد
که بین میزان سواد برنامه ریزی درسی معلمان مرد و زن و یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس غیر دولتی شهرستان ایرانشهر
رابطه مستقیم و معناداری وجود دارده همچنین بین میزان شناخت معلمان مرد و زن از مبانی و عناصر برنامه ریزی درسی و یادگیری
دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين صورت معلمان بايد شناخت و سواد لازم نسبت به برنامه ريزي درسي را داشته باشند و نسبت به مباني برنامه ريزي درسي و عناصر برنامه ريزي درسي آشنا باشند تا بتوانند، مواد کمک آموزشي لازم و نوع فعاليت هاي يادگيري متناسب براي دانش آموزان را بر اساس ميزان خلاقيت آنها و نوآوري خود انتخاب و تهيه کند (عباباف و همکاران ، ١٣٩٢: ١١).
با عنايت به مطالب ذکر شده ، پژوهشگر با توجه به تجربه چندين ساله و علاقه مندي به موضوع و مطالب انجام داده از منابع مختلف کتابخانه اي و سايت هاي دانشگاهي در صدد بررسي موضوع بررسي رابطه بين ميزان سواد برنامه ريزي درسي معلمان مرد و زن و يادگيري آموزشي دانش آموزان دوره ابتدايي مدارس غير دولتي شهرستان ايرانشهر برآمده تا از اين طريق بتواند پيشنهادات علمي و عملي به مديران ارشد آموزش و پرورش به ويژه معلمان مدارس ارائه دهد.
منظور از برنامه درسي خاموش ، برنامه درسي به عنوان يک سند نوشته شده است و برنامه درسي زنده به اجراي آن در کلاس درس در سايه تعامل دانش آموزان و معلم اشاره دارد ( ميرزا بيگي، ١٣٩٠: ١٧٢) بنابراين تدريس و آموزش نيز باورها و انديشه هاي تربيتي معلمان نيازمند تغيير و تحول اساسي خواهد بود که اين تغيير و تحول مستلزم شناخت عميق تر ماهيت برنامه درسي ، مباني آن و عناصر برنامه ريزي درسي و اصول يادگيري است .