چکیده:
امروزه مدیریت تصویر ملی و همسو کردن سایر بازیگران بینالملل با منافع و سیاستهای خود، نیمی از سیاستهای قدرت را در برمیگیرد که بازاریابی سیاسی بینالملل در راستای تحقق این مهم، به دنبال ارائه یک تصویر مطلوب از یک کشور در عرصه بینالملل میباشد. پرسش پژوهش آن است که ابعاد و مؤلفههای تصویر ارائه شده از نظام جمهوری اسلامی ایران، در بین سالهای 1384 تا 1388 در عرصه بینالملل چیست؟ به دلیل اکتشافی بودن، این تحقیق فاقد فرضیه است. به عبارت دیگر در این نوع تحقیق، محقق به دنبال دستیابی به اطلاعاتی است که با کمک آنها میتواند موضوع تحقیق را به خوبی بشناسد. روش انجام پژوهش کیفی است که در آن از شیوهی تحلیل مضمون استفاده میشود. شیوه گردآوری اطلاعات بر اساس اسناد و مدارک موجود درباره مصاحبههای رئیس جمهور با رسانههای خارجی در دولت نهم است. بر این مبنا، دادههای نمونه پژوهش شامل مصاحبههای آقای احمدینژاد با رسانههای خارجی از سال 1384 تا 1388، بر اساس روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و مشخص شد، تصویر ارائه شده از نظام جمهوری اسلامی ایران به افکار عمومی دنیا در بین سالهای 1384 تا 1388 و در چارچوب گفتمان سیاست خارجی دولت نهم، دارای سه مؤلفهی هویتی تصویرساز، شامل هویت دینی، هویت انقلابی و هویت تمدنی میباشد که حق طلبی و عدالت طلبی هسته مرکزی آن را شکل میدهد.
Today, managing the national image and aligning other international actors
with one’s own interests and policies comprises half of the power policies, and
to achieve this, the international political marketing seeks to present a
favorable image of a country in the international arena. The research question
is: What are the dimensions and components of the presented image of the
Islamic Republic of Iran in the years 2005 - 2009 in the international arena?
Due to its exploratory nature, this research lacks a hypothesis. In other words,
here, the researcher seeks to obtain information that can help him understand
the subject of the research well. The research method is qualitative using
content analysis. The data collection method is based on the available
documents about the 9th administration president's interviews with foreign
media. Based on this, the sample data, including Mr. Ahmadinejad's
interviews with foreign media from 2005 to 2009, were analyzed using content
analysis method. The results show that the image of the Islamic Republic of
Iran presented to the public opinion worldwide in the years 2005-2009, and in
the context of the 9th administration foreign policy discourse, has three identity
formation components: religious identity, revolutionary identity, and
civilizational identity, having as their core the elements of right-seeking and
justice-seeking.