چکیده:
زمینه: توجه به امر اخلاق در حوزه آموزش تضمینکننده سلامت فرآیند یاددهی - یادگیری است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی اخلاق مداری حرفه ای در مدارس سمپاد شکل گرفت .
روش: تحقیق حاضر در زمره پژوهش های کیفی بوده و با روش گرندد تئوری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس سمپاد استان آذربایجان غربی بود که حداقل ۵ سال سابقه خدمت داشته که 10 نفر از آنها به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در نهایت داده ها با روش کدگذاری سه گانه در نرم افزار Maxqda مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس یافتههای پژوهش، 152 کدباز اولیه، 89 کد انتخابی و 79 کد مستخرج نهایی در قالب 17 مفهوم و 6 مقوله اصلی دستهبندیشد.
نتیجه گیری: در پژوهش حاضر مشخص شد اخلاق مداری حرفه ای تحت تاثیر یکسری شرایط علی همچون عدم تبعیض، دانش فنی معلمان، رضایت از پست سازمانی، نحوه عملکرد و آموزش مدیران، ارتباطات بین سازمانی، عدم موازی کاری، مشارکت در تصمیم سازی و شایسته سالاری و تحت تاثیر بستر هایی چون سلامت محیطی، برنامهریزی شفاف، مبارزه با فسادو درگیر کردن بخشهای بازرسی شکل می گیرد. توجه به اخلاق مداری در مدارس بی شک منجر به بهبود کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی، کاهش رفتار مخرب و فساد اداری، شفافیت سازمانی خواهد شد.
Background: Paying attention to ethics in the field of education ensures the health of the teaching-learning process. Therefore, the present study was formed with the aim of designing and compiling a model of professional ethics in Sampad schools.
Method: The present study is a qualitative research and was conducted by grounded theory method. The statistical population included all principals and teachers of Sampad schools in West Azerbaijan province who had at least 5 years of service, 10 of whom were selected by snowball sampling. The data collection tool was a semi-structured interview. Finally, the data were analyzed by triple coding method in MAXQDA software.
Results: Based on the research findings, 152 initial open source codes, 89 selected codes and 79 final extracted codes were classified into 17 concepts and 6 main categories.
Conclusion: In the present study, it was found that professional ethics under the influence of a number of causal conditions such as non-discrimination, teachers' technical knowledge, satisfaction with organizational position, performance and training of managers, inter-organizational communication, non-parallel work, participation in decision making and merit It is formed under the influence of platforms such as environmental health, transparent planning, anti-corruption and involvement of inspection departments. Paying attention to ethics in schools will undoubtedly improve the quality of work life and job performance, reduce destructive behavior and corruption, organizational transparency.