خلاصه ماشینی:
"اشکال دیگر آن است که«علم اطلاعرسانی»و«علوم انسانی»، ذیل«کاربرد رایانه»آمدهاند که نه تنها از نظر علمی غلط است،بلکه از نظر منطقی نیز پذیرفتنی نیست که مثلا علوم انسانی که خود شامل چند حوزهء گسترده همچون ادبیات،تاریخ،زبانشناسی،موسیقی و هنر با نگاهی به مدخلهای«علوم طبیعی»،«علوم انسانی»و«علوم اجتماعی»درمییابیم که درخت این اصطلاحنامه اشکال بنیادی دارد اصطلاحنامهء فیزیک،ملزومات اصلی یک اصطلاحنامه،یعنی نمایهء الفبایی،درختی،گردشی،و انگلیسی به فارسی را دارد است،همگی زیر شاخهء علم رایانه،آن هم نه خود آن علم،بلکه کاربرد آن علم قرار گیرند!از سوی دیگر اگر از نظر تهیهکنندگان این ساختار درختی( INSPED )علم رایانه و کاربرد آن،به اندازهای مهم است که سرشاخهء همهء علوم انسانی،با آن همه وسعت و عمق،قرار گرفته است،معلوم نیست چرا این«رایانهزدگی»علوم دیگری مثل علوم اجتماعی و طبیعی و رفتاری را که از قضا بیش از علوم انسانی از علم رایانه بهره میبرند،دربرنگرفته است؟!چنانکه اصطلاحات«کاربرد رایانه در علوم اجتماعی»،«کاربرد رایانه علوم طبیعی»و«کاربرد رایانه در علوم رفتاری»به درستی ذیل علوم اجتماعی و علوم طبیعی و علوم رفتاری،و وابسته به آنها آمده است.
پیشنهاد دوم:روزآمد شدن در مبانی نظری جدید اصطلاحنامهسازی در عین توجه به زبان علم بومی برپایهء پژوهشهای انجام شده در ایران،اصطلاحنامههای ایرانی، طبق مبانی نظری پیش از وب جهانگستر تهیه شدهاند،درحالیکه در نظامهای تعاملی جدید که وجهی کاربرمدار و کاربرپسند دارند،ضبط پشتوانهء کاربران مستلزم تمهیدات نرمافزاری پیچیدهتری است هماکنون مباحث نظری جدیدی چون تبدیل اصطلاحنامههای سنتی به اونتولوژیها و یکپارچهسازی اصطلاحنامههای چندگانه مطرح شده و جا دارد همهء اصطلاحنامهسازان ایرانی در همهء حوزهها، به ویژه نهادهایی نظیر مرکز اطلاعات و مدارک علمی(که صاحب گروهی پژوهشی برای تهیهء اصطلاحنامهء جامع هستند،و طبعا در مقایسه با آنان که به صورت فردی و به عنوان مجری طرح به این کار میپردازند،امکانات و اختیارات بیشتری دارند)،ضرورت مطالعهء عمیق و دقیق مبانی نظری جدید را احساس کنند و برای همگامی با تحولات جدید آماده شوند."