خلاصه ماشینی:
"بعد از اقداماتی که توسط Neyi Gthman (1729 میلادی)و پرنس Kan temirc gnlu (1723 میلادی)اهل رومانی در این زمینه صورت گرفت،در آخر، Klumparsun مسیحی(1839 میلادی)موفق شد سیستم نتنویسی خود را به تعداد زیاد تکثیر کند و این کار قبل از کتاب مقدمهای بر تئوری موسیقی غربی Donizetti (1856 میلادی)انجام گرفت.
)را میدانند؛و این در حالی است که استاد و شاگرد بهطور کامل تئوری موسیقی میدانند!دلایل این بیتفاوتی نسبت به تئوری موسیقی چیست که با وضعیت دیگر کشورهای همسایه نظیر ترکیه و قفقاز مغایرت دارد؟بیشتر موسیقیدانهای جوان مدرسهء عالی موسیقی که کما بیش متأثر از فرهنگ غرب بودند،به شیوهء قدیم و سنتی روی آوردند و به جستوجو در میان چند تن از اساتید و اسناد ضبطشدهء قدیمی که همزمان با رواج ضبط صوت قابل دسترس شده بود،پرداختند.
اما با ذوق و قریحهای که داشت سالها پیش اقدام به ضبط این ردیف با اجرای اسماعیل قهرمانی(شاگرد میرزا عبد الله)کرده بود در صورتی که در آن دوران هیچ کس به اینگونه مجموعهها علاقهای نداشت.
اکثر نوازندگان تار از این ردیف استفاده میکنند اما رایجتر از آن ردیف میرزا عبد الله است که برای همهء سازها مناسب به نظر میآید.
اما زمانی میرسد که به دلایل آموزشی-تعلیمی استاد اجازهء ضبط را به شاگرد خود نمیدهد و حتی به او اعتماد نمیکند که از ردیف استاد و یا یک قطعه برای خود کپی بگیرد؛مضافا به اینکه در اختیار داشتن ضبط یک مجموعهء کامل احیانا میتواند شاگرد را بر آن دارد که کلاس استاد را ترک کند که این نه تنها به یادیگری او لطمه میزند بلکه باعث از دست رفتن یکی از شاگردان استاد میگردد."