خلاصه ماشینی:
"وی که قبلا پیرو قادریه بوده،عنوان خلیفه را در این طریقه برای سرزمینهای سیاهان*غلام احمد قادیانی در ابتدای کارش ادعا میکرد که به او وحی نازل شده و خود را عیسی مسیح (ع)و مهدی موعود(عج)معرفی میکرد،اما در اواخر عمر مدعی شد که چون آئینه است و تمام کمالات حضرت محمد(ص)در او نمایان میباشد.
این فرقه در شمال نیجریه در میان قبیله هوسا و فولانی موفقیت چشمگیری نداشت و دلیل عدم پیشرفت این گروه واضح بود،زیرا مسلمانان شمال نیجریه به تعالیم و افکار اسلامی آگاهی خوبی داشتند و انحراف گروه در وهله اول برای شمالیها آشکار بوده است.
پیروان این گروه تا زمان استقلال کشور نیجریه از حمایت علنی انگلستان برخوردار بودند و در سایه پشتیبانی استعمار به تبلیغات و ترویج آئین مذهبی خود میپرداختند.
طریقتهای صوفیه بویژه تیجانیه و قادریه که حضور غالب در این سامان دارند،توجه و احترام خاصی برای اهل بیت و سیرت و سنتهای آنان قائل هستند و از آغاز تاریخ اسلام فرزندان امامان معصوم جایگاه ممتازی در این مناطق داشتند و آنان را«شرفا»میگفتند؛این نوع فضای مذهبی زمینههای مساعد برای رشد افکار و تعالیم اهل البیت و مذهب حقه شیعه را فراهم میکند ولی باید مسیر و جریان تبلیغ و ترویج آیین مذهب جعفری به دقت زیر نظر قرار گیرد و این از دو جهت حائز اهمیت است: 1-به جهت ریشهدار بودن افکار و جریانات فکری-مذهبی و سنتی آفریقایی 2-تمایلات شخصی مبلغان بومی این دو عامل ممکن است رشد و نمو افکار و عقاید اهل البیت را دچار وقفه و یا انحراف شدید نماید."