چکیده:
گسترۀ وسیع جغرافیای جهان اسلامی سبب شده است امروزه شاهد وجود آثار متعددی از تمدن اسلامی در مناطق دور و نزدیک باشیم. ارمنستان بهعنوان منطقهای که همواره محل اختلاف میان حکومتهای مسیحی و مسلمان بوده است، آثار مربوط به فرهنگ اسلامی را در خود دارد. بررسی وجوه اشتراک این بناها با بناهاب تاریخی دورۀ اسلامی در ایران میتواند بهمثابۀ یک راهبرد فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. مسجد کبود در شهر ایروان یکی از آثار مربوط به دورۀ اسلامی است که در این پژوهش با مسجد جامع کبود تبریز مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. این پژوهش به لحاظ محتوا، با روش توصیفی و تطبیقی انجام پذیرفته و جمعآوری اطلاعات نیز به شیوۀ کتابخانهای صورت گرفته است. سرانجام برآیند پژوهش پیشرو را میتوان اینگونه بیان کرد: سبک هنری و نوع تزیینات بهکار رفته در دو مسجد موردمطالعه تقریبا مشابه هستند که ناشی از تاثیر فرهنگ غنی ایران بر مردم ارمنستان بوده است. با این تفاوت که در مسجد کبود تبریز تزئینات سادهتر اجرا شدهاند و همچنین دو بنای مذکور بر پایۀ سبک و سیاق مهندسی ایرانی (تیموریان) طراحی و ساخته شدهاند.
اهداف پژوهش
بازشناسی سبک معماری در مسجد کبود ایروان و مسجد کبود تبریز.
مقایسه تطبیقی تزئینات معماری مسجد جامع کبود ایروان با مسجد جامع کبود تبریز بهمثابۀ راهبرد فرهنگی.
سوالات پژوهش
چه ارتباطی میان سبک هنری در تزیینات معماری بهکاررفته در مسجد کبود ایروان و مسجد کبود تبریز وجود دارد؟
در تکوین نهایی مسجد جامع کبود ایروان و تبریز، اتمسفر فرهنگی ایران چگونه و به چه میزان اثرگذار بوده است؟
In Islamic civilization, cultural unity leads to a broad connection in the fields of culture, art, and science. The cultural strategy of the decorations used in the two blue mosques of Yerevan and Tabriz in this research is a new thing and the importance of the research is known. In terms of content, this research has been done in a descriptive and analytical way, and the collection of information is in the form of a library. Finally, the results of the present study can be stated as follows: The artistic style and type of decorations used in the two mosques studied are almost similar, which is due to the impact of Iran's rich culture on the Armenian people. With the difference that in Kaboud Mosque of Tabriz, simpler decorations have been performed and also the two mentioned buildings are based on the style and context of Iranian engineering (Teymourian).Research objectives1. The comparative comparison of the architectural decorations of the Blue Mosque of Yerevan with that of the Blue Mosque of Tabriz has been.Research questions (b nazanin 13 bold):1. What is the connection between the artistic style in the architectural decorations used in these two mosques?2. In the final development of the Blue Mosque of Yerevan and Tabriz, how and to what extent has Iran's cultural atmosphere been influential?Keywords: Architectural Decorations, Islamic Architecture, Yerevan Blue Mosque, Tabriz Blue Mosque, Cultural Strategy.