خلاصه ماشینی:
"قائد-که ماهنامه«نامه»او را صاحب نظر مسائل آموزشی معرفی میکند-در گفت گویی که از یک نشریه دانشجویی نقل شده میگوید متفکر شرقی حاضر نیست فرهنگ و تاریخ و دین خود را با روش غربی نقد کند،در حالی که غرب را همچون غربیان با این روشها به نقد میکشد.
تاسیس کنید و انتظار داشته باشید که با چالشهای قرن بیستم و بیست و یکم مقابله کنید»(13) رئیس انجمن علمی اسلام و توسعه اقتصادی ایران نیز در مصاحبه با مجله«فرهنگ و پژوهش« نقطه ضعف را این میداند که برخلاف دیگر موضوعات:برای اقتصاد اسلامی منابع و تجربیات ناچیزی در اختیار است.
هم تولید کرده و هم اثبات کرده که در سایه بانکداری بدون ربا میتوانیم سرمایه را به گردش درآوریم و چه بسا بتوانیم ادعا کنیم که سودی که او از تولید کالا تامین (به تصویر صفحه مراجعه شود) عماد افروغ:اگر علم در غرب رشد میکند،به دلیل آن است که فرهنگی شده است اما شما دانشگاهیان هنوز در زیست-جهان مردم ریشه ندوانیدهاید.
25 مقاله«ساختار شناسی فکر دینی در ایران معاصر«در فصلنامه«علوم سیاسی»تقسیم بندی دیگری برای جریانات روشنفکری معاصر ارائه میکند:رویکرد جامعه شناختی به دین(همانند جلال آل احمد و شریعتی که«نامه»این شماره خود را ویژه بررسی اندیشههای اجتماعی او قرار داده است)،تفسیر التقاطی از دین(همانند گرایشهای مارکسیستی)و برداشت علمی از دین(همانند بازرگان)،نویسنده که بررسی فرایند تفکر دینی پس از مشروطه را مورد اهتمام خود قرار داده،یکی از مولفههای اساسی اندیشههای دینی در سالهای 1320 تا 1357 را ظهور روشنفکری دینی در کنار رویکردهای سنتی میداند و ریشه آن را این اعتقاد نزد برخی متفکران میداند که نگرشهای سنتی از دین کارایی نداشته و باید تفسیرهای جدیدی ارائه داد."