خلاصه ماشینی:
"سؤالی که مطرح میشود،آن است که در این دسته از روشنفکران آیا ایمان به فرنگ مقدم بوده یا ارتداد به وضع موجود خود؟خاستگاه دوم روشنفکری روحانیت است که میتواند در دل خود فرزندان سر خورده از مذهب و مصر به تظاهرات فرنگی وارداتی بپرورد.
آیا روشنفکر هم لزوما چنین است؟در غیر این صورت آیا بار امانتی که بر دوش خود احساس میکند و پیامی که ابلاغ میکند،همان صرف ارتداد است؟آنچنان که از کتاب برمیآید،چه روشنفکران گذشته و چه روشنفکران معاصر از طرح اندیشهها و روشهای جایگزینی غافل نبودهاند.
چگونه میتوان کسانی را با خود همراه کرد وبه راهی برد که مقصدش هنوز در راه است؟آیا حد اقل نباید خود راهبر به راهش ایمان داشته باشد یا لا اقل نشان دهد که ایمان دارد؟این ایمان چگونه باید نشان داده شود تا باورپذیر گردد؟آیا باید حزب توده را مذمت کرد که به اعتبار شهدایش استناد میکند و آیا برای جلب پیرو،راهی بهتر از این هم داشته است؟حتی میتوان از شرایطی صحبت کرد که فرد بایدجانش را فدا کند تا عدهای را به راهی بیندازد؟اگر چنان شرایطی پیش آید،تکلیف روشنفکر چیست؟فدا کردن ود در راهی که هرگز خود ثمرهاش را نخواهد چشید؟در یکی از مقالههای ارزشمند پیوست کتاب،«احسان طبری» سعی کرده است به این سؤال پاسخی بدهد اما محکمترین جوابش آن است که«تاریخ درباره شما ساکت نخواهد بود...
آیا میتوان خود را فدا کرد،به امید آنکه آیندگان از ما خواهند گفت؟تا بعد از مرگ از سر دلسوزی بگویند، کتاب«غربزدگی هرچه بوده،در حد خیانت به جامعه روشنفکری نبوده؟ این بزرگمرد استثنایی جامعه روشنفکری،در یکی از دردمندانهترین نگاشتههایش در پاسخ به نامهای سرانجام از ایمانی صحبت میکند که جایش خالی است."