خلاصه ماشینی:
"(منتظر چه هستید؟مگر بنا نیست نویسنده و مخاطب باهم معنی نوشته یا اثر هنری را بسازند؟ بفرمایید برای دستگرمی همین جمله را بسازید!) از جمله مباحثی که در این صد سالهء اخیر مطرح شده و مثل قالی کرمان از مدرنیزم تا پست مدرنیزم آخ نگفته،همین مسئله تکنولوژی است و نسبت ما با آن.
تازه باید گفت این حکیم چینی درباره تکنولوژی سنتی چنین ابراز عقیدهای کرده: اگر تکنولوژی نوین و دهکدهء جهانی را میدید چه میگفت؟اجازه دهید فعلا در این نوبت موضعگیری صریح نکرده و به همان طرح مسئله اکتفا کنیم.
) مسئله ما مسئله وجود جهان غیب است و نسبت آن با واقعیت بویژه بهشت و تکنولوژی برطبق روایت ادیان آسمانی-حالا با هر قرائتی که از وحی و دین داشته باشیم-انسان موجودیست که اول در بهشت بوده و با وسوسه شیطان به درخت ممنوعه نزدیک شده و به زمین هبوط کرده است.
این یک وجب بچه چرا اینقدر حساس است و توقع دارد همه چیز بر وفق مرادش باشد؟او کی و کجا فرصت داشته که به راحتی کامل عادت کرده باشد؟(گفتیم که،چند ساعت است به دنیا آمده) دردسرتان ندهم،او یک شاهزاده نیست؟شاهزادهای که از بهشت،یا جایی مثل بهشت،آمده و همه از خادم و مستخدم خود میبیند و میداند؟ آیا ما آدمها همه شاهزادهای از بهشت تبعید شده نیستیم؟کفشمان تنگ باشد عصبانی شویم.
مثلا یعنی اینکه نسبت ما با حقیقت دین و هستی وابسته به زمان است این وابستگی به زمان لزوم«قرائت جدید»را ایجاب میکند جهان غیب همواره جهان غیب است در نتیجه نسب هرکس با آن تفضلی بر دیگر نسبتهایی که برقرار میشود ندارد(پلورالیسم و..."