خلاصه ماشینی:
"و باتوجه به اینکه هنوز با گذشت سالها تصاویر عکسهای عکاسانی که در روزهای پرتلاطم این سرزمین قابهایشان بسته شدهاند در جان بینندهاش رسوخ میکند در وضعیت پیچیده امروز بدون هیچگونه احساس شهروندی بیپناه به جسم سوخته خود مینگرد و با دستان لرزان و چشمانی که بدون عینک خوب نمیتواند ببیند با لمس تصویر عکسهایش بر روی تکهکاغذها در سکوت خاموش با یاد آن سالها با پیوند احساسات و اعتقادات مردم ایران را درونش ثابت کرده است در فاصلههای حلقههای موجود گمشدهء و سرگردان میباشد،این را نیز باید اشاره کرد که در کنار این دو نگاه دو گروه عکاسان دیگری همیشه بودند که نه تنها هیچگونه جسارت و شجاعت و اعتقاد و زاویه نگاه نداشتند بلکه با فرصتطلبیهای خو شرایط را به جنگ میآوردند و هنوز در عکاسی ایران حضور دارند هنر عکاسی ایران با گذشت سه دهه عکاسی خبری ژورنالیستی با دستاوردهای تأثیرگذارش در موفقیتها و عدم موفقیتهایش بدرستی، کارشناسانه بررسی نشده تا هنر عکاسی خود ساخته در طوفان حوادثهای انقلاب و جنگ با تجربیات کسب کرده هیچگونه جایگاهی مانند هنر نقاشی انقلاب ندارد و در حلقههای پیچیده دست و پا میزند و عکاسانی که با منطق شعور حرفهای رسانهای با لایههای ترکیبهایش متمایز با رل حقیقت در این سرزمین جنس واقعیتری را با فیلترهای مدیران حرفهای نظام تاریخ فرهنگ بصری ایران را در حلقههای خود مفقود کرده است و این داغ فرهنگی در هنر عکاسی ایران در تغییر رفتارهای مدیران با شکستن اعتقادات از درون در زمینههای دیگر فرهنگ این سرزمین با جهتگیریهای خود شکل دادهاند و خیال هست که احساسات زیبای باطنی هنوز در دلهاست."