چکیده:
چکیده
اسلام به تعقل و تفکر اهمیت زیادی داده و در آیات و روایات متعددی بر به کار گیری عقل تأکید کرده است. در این زمینه روایات متعددی در منابع روایی فریقین در باب فضیلت داشتن عقل نقل شده است؛ اما از آنجا که سلفیها و در رأس آنها ابنتیمیه معرفت شناسی را منحصر به راه نقل میدانند و از راه عقل گریزانند؛ روایات وارده در باره فضیلت عقل را مجعول میدانند. ابنتیمیه ادعا میکند که هیچ روایت صحیحی در رابطه با فضیلت عقل وجود ندارد. این در حالی است که از نظر برخی از محدثین اهل سنت این روایات دارای اصل بوده و سند برخی از آنها قابل دفاع است؛ علاوه بر این که ضعیف بودن این نوع از روایات به معنی کنار گذاشتن آنها نیست؛ بلکه راههایی برای تقویت آنها وجود دارد؛ به علاوه این که عمل به محتوای آنها با کتاب و سنت منافاتی ندارد. در تحقیق پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی نظرات ابنتیمیه درباره روایات عقل پرداخته میشود.
Islam has given great importance to reason and thinking and has emphasized on the use of reason in several Qur’anic verses and Hadiths. In this regard, several narrations have been narrated about the position of reason, in the sources of the two main parties in Islam, Sunni and Shia, but since the Salafists, led by Ibn Taymiyyah, consider that epistemology is limited to narration and avoid from reason, considering the narrations about the virtue of the intellect to be fabricated. Ibn Taymiyyah claims that there is no correct narration regarding the virtue of reason. While, according to some Sunni narrators, these narrations are original and the document of some of them are defensible; In addition, the weakness of this type of narration does not mean that they must be left out, but there are ways to strengthen them. Furthermore, acting on according to the content of this kind of Hadith does not conflict with the Holy Quran and tradition of the Holy prophet. In the following research, by descriptive and analytical methods, Ibn Taymiyyah's views on the narrations of reason will be discussed.