چکیده:
هدف: این پژوهش بر آن بود تا چالشهای موجود در مسیر ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی را شناسایی و بر اساس میزان اهمیت، رتبهبندی کند تا با آگاهیبخشی به مدیران نسبت به چالشهای پیش رو در این مسیر، سهمی در کمک به بهبود بهرهوری داشته باشد. روش: برای شناسایی چالشهای ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی، از روش دلفی فازی و به منظور اجماع نظر خبرگان در شرکتهای دانشبنیان استفاده شده است. همچنین برای رتبهبندی چالشها از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی استفاده شده است. یافتهها: با استفاده از نظر خبرگان، 25 چالش شناسایی و رتبهبندی شد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که مؤلفۀ «فقدان اقدامات و فعالیتهای استاندارد و تکراری در کار کارکنان دانشی» مهمترین چالش پیش روی مدیران برای ارزیابی بهرهوری کارکنان دانشی است.
Objectives: This Research aims to identify the challenges in evaluating the productivity of knowledge workers and rank according to importance to inform managers about the challenges and contribute to improving the productivity.Method: In order to identify the challenges of evaluating the productivity of knowledge workers, the fuzzy Delphi method has been used to consensus of experts in knowledge-based companies and to rank the challenges, the fuzzy analytical hierarchy process method has been used.Results : Twenty-five challenges were identified and ranked using the opinion of experts.Conclusion:The results show that the component of "lack of standard and repetitive actions and activities in the work of knowledge workers" is the most important challenge for managers to evaluate the productivity of knowledge workers.
خلاصه ماشینی:
Management in The Islamic University, 2022(Fall&Winter)22,Vol. 10, No. 2, 383-398 مقاله پژوهشي اصيل شناسايي و رتبه بندي چالشهاي ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي با Original به کارگيري روش دلفي فازي و روش تحليل سلسله مراتبي فازي Article (مورد مطالعه : شرکتهاي دانش بنيان ) 1 مهدي محمدرضايي 2 محمد علي سرلک 3 ابوالحسن فقيهي چکيده هدف : اين پژوهش بر آن بود تا چالشهاي موجود در مسير ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي را شناسايي و بر اساس ميزان اهميت ، رتبه بندي کند تا با آگاهي بخشي به مديران نسبت به چالشهاي پيش رو در اين مسير، سهمي در کمک به بهبود بهره وري داشته باشد.
روش : براي شناسايي چالشهاي ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي ، از روش دلفي فازي و به منظور اجماع نظر خبرگان در شرکتهاي دانش بنيان استفاده شده است .
Oskarsdottir & Oddsson جدول ١: چالشهاي ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي(استخراج شده از مرور ادبيات ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ج ) روش شناسي پژوهش پژوهشگران در پژوهش حاضر در پي شناسايي و رتبه بندي چالشهاي ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي و به کارگيري آن در شرکتهاي دانش بنيان اند؛ بنابر اين ، رويکرد اين پژوهش ، توسعه اي - کاربردي است .
/ د) تحليل يافته ها پس از اينکه چالشهاي ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي استخراج شد، اين چالشها با استفاده از روش دلفي فازي و با کمک نظر خبرگان تلخيص مي شوند.
براي دستيابي به چالشهاي ارزيابي بهره وري کارکنان دانشي با استفاده از روش دلفي فازي ، از رابطه هاي بيان شده در مقاله استفاده مي شود.
International Journal of Productivity and Performance Management.