چکیده:
ارائهی خدمات تخصصی به افرادی که خاص هستند، نیازمند ارزیابی و شناسایی رویههای ویژه است تا مطمئن شویم که این خدمات را کسانی استفاده میکنند که شامل این قضیه میباشند و افراد دیگر از آن بهره نمیبرند. آموزش افراد تیزهوش یکی از این خدمات ویژه است، لذا رویههای ارزیابی برای این قشر لازم میباشند. برنامههای آموزشی خاص برنامههای آموزشی خاص تنها برای افراد تیزهوش نیستند بلکه برای ناتوانان نیز میباشند. درنتیجه، تعاریف و رویههای عملیات در شهرهای متخلف و حتی مدارس مختلف در یک شهر باهم متفاوت هستند. لذا مقالهی کنونی، ویژگیهایی را ارائه میکند که بهعنوان نشانگرهای اولیهی استعداد هستند و همچنین برخی راههای ارزیابی آنها را به بحث میگذارد. مشکلات در ارزیابی (تاثیرات بالاترین نمرات بر ارزشیابی هنجاری) نیز موردبحث قرار میگیرند. در غیاب تعاریف همخوان و معیارهای رسمی که میتوانند به برخی جنبههای تعریف با قابلیت اطمینان و اعتبار بپردازند، ارزیابی و شناسایی افرادی که تیزهوش هستند، یک کار برداشت گرایانه است که در آن افراد با نمونههای ضعیف از چیزی مقایسه میشوند که تیزهوش نامیده میشود.
خلاصه ماشینی:
بررسی روشهای ارزیابی افراد تیزهوش و مسائل سنجش آن زهرا سادات طباطبائی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی چکیده ارائهی خدمات تخصصی به افرادی که خاص هستند، نیازمند ارزیابی و شناسایی رویههای ویژه است تا مطمئن شویم که این خدمات را کسانی استفاده میکنند که شامل این قضیه میباشند و افراد دیگر از آن بهره نمیبرند.
در غیاب تعاریف همخوان و معیارهای رسمی که میتوانند به برخی جنبههای تعریف با قابلیت اطمینان و اعتبار بپردازند، ارزیابی و شناساییِ افرادی که تیزهوش هستند، یک کار برداشت گرایانه است که در آن افراد با نمونههای ضعیف از چیزی مقایسه میشوند که تیزهوش نامیده میشود.
دیدگاه های قبلی در مقالات و مجلات در مورد این موضوع نشان می دهد که آموزش تیزهوشان اکنون موضوعی است که مورد توجه معلمان، والدین، و حتی رهبران سیاسی است و جدا از دیدگاه فردی در مورد مزایا یا نیاز برای آموزش خاص برای افرای دکه تیزهوش محسوب میشوند، لازم است ویژگی های را تعریف کنیم که این افراد را از سایر جمعیت جدا میکنند.
به عبارت زیر: Hertberg- Davis Javits Gifted and Talented act Sternberg 1 برتری: برتری در برخی ابعاد یا مجموعه ی ابعاد نسبت به گروه همدسته 2 کمیابی: رفتاری که در سطح بالا بروز یافته و در سایر افراد همدسته نادر است.
این عناصر ممکن است فردی بوده و تاحدی زیر سوال بروند؛ اگرچه، آنها مبنای بسیاری از تصمیم های نظارتی غیررسمی در مورد احتمال تیزهوشی دانش آموز برای حضور در برنامههای خاص، هستند.
جایگزین هایی برای روشهای سنتیِ تست هوش و پیشرفت وجود دارند اما نکته ی مهم این است که آنها، به منظور نشان دادن کمیابی، ذاتا هنجاری هستند.