چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بسته آموزشی هوش مثبت در ارتقای توانمندیهای منشی و معنای زندگی معلمان دوره ابتدایی انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با دو گروه آموزش هوش مثبت و کنترل است که بر اساس هدف کاربردی است. حجم نمونه شامل شامل 44 معلم دوره ابتدایی بود که به شیوه نمونهگیری ملاکی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آموزش هوش مثبت (22 نفر) و کنترل (22 نفر) گمارده شدند. تمام شرکتکنندگان از طریق پرسشنامه توانمندی و ارزشها در عمل سلیگمن و پرسشنامه معنا در زندگی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه مورد سنجش قرارگرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل ورایانس آمبخته طرح اندزهگیری تکراری، تحلیل شدند. در گروه آموزشی هوش مثبت، زیرمولفههای توانمندی منش شامل خلاقیت، کنجکاوی، هوش اجتماعی، معنویت و امید بطورمعناداری نسبت به خطپایه ارتقا یافتند (0001/0=p). در مولفه معنای زندگی نیز افزایش معناداری در گروه آموزش هوش مثبت مشاهده شد (0001/0=p). با توجه به نتایج مطالعه حاضر، میتوان گفت که آموزش هوش مثبت باعث بهبود توانمندیهای شخصیتی و معنای زندگی در معلمان مدارس ابتدایی میشود. از این رو کاربرد آن برای سایر معلمان و مربیان توصیه میگردد.
This study aimed to investigate the effects of positive intelligence training on character Strengths and life meaning of elementary school teachers. The present study is a semi-experimental study of pre-test, post-test and follow-up assessments. Forty-four elementary school teachers were selected regarding the inclusion and exclusion criteria and randomly allocated to the positive intelligence training group (n=16), and control group (n=16). All participants were assessed at baseline, post-test and follow-up by Values in Action-Inventory of Strengths questionnaire and Meaning of Life Questionnaire. The training group received eight 1-hour training sessions online. Data were analyzed by mixed analysis of the variance test. The results showed that the trend of changes in character strength subcomponents such as creativity, curiosity, social intelligence, spirituality and hope in the experimental group compared to the control group was significant (P= 0.0001). In addition, on the meaning of life, a significant increase was observed in the positive intelligence training group (P= 0.0001). According to the results of the present study, it could be said that positive intelligence training has successfully improved character Strengths and life meaning in elementary school teachers, so it is recommended for other teachers and educators.
خلاصه ماشینی:
معناي زندگي در ميان گروه هاي سني مختلف با ميزان بالاي مؤلفه هاي مثبت رواني همچون هوش مثبت همراه بوده است (٢٠١٧ ,Kashfi &Ahmadi, Bagherian, Heidari ).
از اين رو پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي بسته آموزشي هوش مثبت در ارتقاء توانمندي منشي و معناي زندگي معلمان دوره ابتدايي انجام شد.
شرحي در مورد برنامه هوش مثبت ، مؤلفه هاي آن و هدف از برگزاري اين برنامه آموزشي داده شده و در انتها پيش آزمون اجرا شد.
جلسه دوم : اين جلسه شامل آشنايي و تعريف هوش مثبت و مؤلفه هاي آن (همدلي، کنجکاوي، خلاقيت ، معناي زندگي و غرقه گي)، آشنايي با تعريف ، ضرورت و عوامل مؤثر همدلي در ايجاد آگاهي و بينش در وضعيت موجود زندگي آنان ، تمرين مهارت همدلانه در شرايط نامطلوب و شناسايي آنها در زندگي و در پايان تکاليف خانگي براي جلسه بعد در مورد همدلي داده شد.
63 Control همان طور که در جدول ٣ مشاهده ميشود، بين دو گروه در زيرمؤلفه هاي توانمنديهاي منش و معناي زندگي بين مرحله ي پيش آزمون - پس آزمون (٠٠٠٠١>P) و پيش آزمون - پيگيري (٠٠١>P) تفاوت معنيداري وجود دارد که بيانگر اثربخشي بسته آموزشي هوش مثبت در ارتقاء توانمنديهاي منش و معناي زندگي معلمان دوره ابتدايي است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر تعيين تأثير بسته آموزشي هوش مثبت در بهبود و ارتقاء توانمنديهاي منشي و معناي زندگي معلمان دوره ابتدايي بود.
(٢٠١١) Rotgans and Schmidt نيز در پژوهش خود تأثير آموزش مهارت هاي اجتماعي و هيجاني را بر بهبود سازگاري و مؤلفه هاي روان شناختي معلمان ابتدايي نشان دادند.