چکیده:
آموزش بهتر احتمال داشتن شغل در طول بحران را افزایش میدهد. آموزش عالی به تربیت نیروی کار ماهر کمک میکند و واکنش به تغییرات تقاضای بازار در دانش فعلی را تسهیل میکند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه آموزشهای دانشگاهی و آزاد و تاثیر آنها بر مهارتهای کارآفرینانه و راهکارهای بهبود در بین کارآفرینان استان هرمزگان میباشد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکتهای کارآفرین، مرکز رشد دانشگاه هرمزگان، شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری، کلیه شرکتهای تحت پوشش شهرک صنعتی، خانه مدیران کارآفرین، شرکتهای وابسته به آموزش فنی و حرفهای میباشند. مشارکت کنندگان در این پژوهش به عنوان نمونه 106 نفر بودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از سه پرسشنامه پرسشنامه استاندارد اثربخشی آموزش، پرسشنامه آموزش KAB و پرسشنامه مهارتهای کارآفرینانه انجام شد. روایی آنها تایید و پایایی پرسشنامهها باتوجه به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 927/0 و 966/0 و 943/0 مورد تایید قرار گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندگانه و تی مقایسهای استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد آموزشهای آزاد بر مهارتهای کارآفرینانه تاثیر معناداری دارد و بین آموزشهای دانشگاهی و آموزشهای آزاد ازنظر تاثیر بر مهارتهای کارآفرینانه تفاوت معنی داری وجود دارد.
Better training increases the likelihood of getting a job during a crisis. Higher education helps train a skilled workforce and facilitates response to changes in market demand in current knowledge. The aim of this study is to compare university education and chargeable training and their impact on entrepreneurial skills and improvement strategies among entrepreneurs in Hormozgan province. This research was a descriptive correlational study. The statistical population of the study includes entrepreneurial companies, Hormozgan University Growth Center, companies located in the Science and Technology Park, all companies covered by the Industrial Estate, the house of entrepreneurial managers, companies. Participants in this study were a sample of 106 people. Data were collected using three questionnaires: standard training effectiveness questionnaire, KAB training questionnaire and entrepreneurial skills questionnaire. Their validity was confirmed and the reliability of the questionnaires was confirmed according to Cronbach's alpha coefficient of 0.927, 0.966 and 0.943, respectively. The collected data were analyzed using SPSS software. Multiple regression and comparative t-test were used to test the hypotheses. The results of hypothesis testing showed that chargeable training has a significant effect on entrepreneurial skills and there is a significant difference between university education and chargeable training in terms of impact on entrepreneurial skills.
خلاصه ماشینی:
هدفي که اين برنامه ها دارند، اين است که با تغيير نگرش و باورها، دانش موردنياز و مهارت هاي کارآفريني براي کار جوانان را براي ورود به کار و يا راه اندازي يک کسب و کار در آينده آماده کند و همچنين نگرش و ذهنيت کارآفرينانه را در آنان به گونه اي ايجاد نمايد که در تمامي جنبه هاي زندگي خود ازقبيل جنبه شخصي و جنبه حرفه اي براي آنان کاربرد داشته باشد.
باوجود ادبيات غني در زمينه آموزش و مهارت هاي کارآفرينانه ، تحقيقات ميداني نيز صورت پذيرفته است که بصورت مختصر به آن پرداخته مي شود: 1Adeyemo خان محمدي فرد (١٣٩٧) در پژوهشي به بررسي نقش آموزش هاي دانشگاهي در توسعه قابليت ها و فعاليت هاي کارآفريني دانشجويان بين رشته اي گروه آموزشي هوافضا دانشکده علوم و فنون نوين دانشگاه تهران پرداخت .
همچنين با تاثيري که متغير داشتن مهارت هاي تخصصي بر روي متغير استقلال طلبي مي گذارد، حس مستقل بودن را در دانشجو تقويت مي کند؛ نتيجه کلي از اين تحقيق نشان داد که آموزش هاي دانشگاهي در توسعه قابليت ها و فعاليت هاي کارآفريني دانشجويان بين رشته اي تاثير دارد.
در بررسي مقايسه اثربخشي آموزش هاي دانشگاهي و KAB بر مهارت هاي کارآفرينانه در بين کارآفرينان استان هرمزگان با استفاده از نتايج آزمون تي مقايسه اي مشخص شد که تفاوت بين اثربخشي اين دو وجود دارد .
زارعي سبهتي، احسان (١٣٩٢)، بررسي رابطه بين اثربخشي آموزش هاي دانش کسب و کار (KAB) بر ارتقاء مهارت هاي کارآفريني کارآموزان در مراکز آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان ، پايان نامه کارشناسي ارشد دانشگاه کاشان .