خلاصه ماشینی:
"بیشک موزیسینی ماهر با گوشی آزموده،رد این میراث را در شیوه و لحن شوستا کوویچ تشخیص میدهد،که یکی از بارزترین ویژگیهای آثار این آهنگساز است.
با این حال،سمفونی هفتم دارای چنان حالتی است که در تاریخ موسیقی سمفونی بیسابقه است،در صورتی که سمفونی هشتم،با اینکه از امتیازهای فراوانی برخودار است،فقط مورد توجه مخاطبین خاصی قرار گرفته است.
به نظر میرسد که درک سمفونی هشتم به علت قطعههای دشوار که دارد،برای عموم مخاطبین سنگین است این مسئله برای سمفونیهای پنجم و ششم نیز به وقوع پیوست.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بااینحال باید توجه داشت که اگر نشریات آوانگارد و فضای هنری آن زمان شوروی،به انتقاد از اپرای«لیدی مکبث متسنک»و بعضی از دیگر آثار او،در 1936،نپرداخته بودند،او به این زودیها از قیدوبند مدرنیسم رها نمیشد و در گذراندن مرحلههای مختلف تا دوران اوج و شکوفایی،با موانع بیشتری روبهرو میگشت.
به دلیل تأثیرات غیرمستقیم و گهگاه مدرنیسم بر اثر-که درک آن را دشوار مینمود-مدتها شوستا کوویچ درپی شیوهء آوازی ویژهای برای آثارش بود.
پس از انتشار تصمیم کمیتهء مرکزی حزب کمونیست در سال 1948 برای اپرای وانو مراد علی،با عنوان دوستی بزرگ و محکومیت فومالیسم در آثار شوستا کوویچ و تعدادی دیگر از هنرمندانی که از آنان نام برده شده بود،همگی دچار یک معضل اساسی و حیاتی شدند که میبایست خود و آثارشان را مورد بازکاوی و بازنگری قرار دهند.
چندین سال بعد،شوستا کوویچ مجموعهای از آثار جدیدش را منتشر کرد که در آنها پیشرفتهای زیادی در زمینهء دموکراتیزه کردن سبک و شیوه خود و تکامل آثارش کسب کرده بود و این باعث شهرت بسیار او گشت."