خلاصه ماشینی:
"از مبارزهای گفت و گو میشود که علیه نیروهای سیاه که موانع سر راه وصال هستند بر پا شده است و در هر حال گرچه این حادثهها و تصویرها برای جوامع مشرقزمین در دوره فئودالی گذشته تیپیک است،ولی ستیز نیست که در«کوراوغلو»یا«قاراملک»یا«نبی»و یا در «شاه اسماعیل-تاجلی»در راه منافع ملی و میهنی میرود.
ولی چنان که گفتیم،در این منظومهها نیز که از نظر فرم، زنجیرهای مرکب از پارههای به هم پیوسته منثور و منظوم بدیعی است،اصل همان ستیز است تا حد فداکاری و از جان گذشتگی در برابر خصم نیرومند و پرقدرتی که نیروی شر و مانع به هم رسیدن دلدادگان است و توصیف دقیق شر و مانع به هم رسیدن دلدادگان است و توصیف دقیق سیمای او که دشمن مشترک قهرمان مثبت منظومه و مردم عادی است، منظومه را از ماهیت تجریدی و انتزاعی بیرون میآورد و به آن معنایی همگانی و مردمی میدهد."