خلاصه ماشینی:
"آنچه مسلم است،سابقهء ساخت تیزر در کشورهایی اروپایی و آمریکا سالها بیشتر از ایران است و این نکته بحث ما را بر سر دوراهی قرار میدهد: الف-اختیار کردن یک نگاه ایجابی نسبت به نمونههای خارجی و به رخ کشیدن حضور موفق شاخصهای تصویری و صوتی در هریک از آنها و بررسی چارچوبهای یک تیزر کامل و بینقص از روی آن نمونهها؛ ب-نادیده انگاشتن تمام نمونههای خارجی و بررسی یک تیزر ایرانی با امکانات ایرانی که از تلویزیون ایران پخش میشود، با توجه به معیارهای عام یک اثر تبلیغاتی.
این وجه از کلام در تلویزیون ما به دو صورت بوده است:شکل اول تأکید بر نام کالا تحت یک ساختار روایی است،مانند تیزر شامپو بس،که کامپیوتر به مردی که جلوی آن نشسته است و مشخصات یک شامپوی ایدهآل را میدهد،جواب میدهد:«بسه».
صدای کودکانه از تمام آن تناقضات که گریبانگیر حضور کلام،موسیقی و تصویر در تیزرهای ایرانی است میگذریم،سؤال اصلی این است که این همه ترانهء کودکانه برای چیست،این همه ریتم سبک،و این همه ملودی طولانی و بیفاید؟ یک مبحث تخصصی-موسیقایی در میان بعضی از نظریهپردازان موسیقی رایج است که صدای بم،ذاتی متعالیتر از صدای زیر دارد.
اما با فرض آنکه آن را بپذیریم،این میتواند به صورت یک پیشنهاد طرح شود که استفاده از صدای بم یا تأثیرات صوتی بم در کنار کلام گنگ که نام محصول را از میان آرایههای زبانی نزدیک به آن برتابد،میتواند به عنوان الگویی در ساختار شنیداری تیزر ایرانی مد نظر قرار گیرد.
موسیقی طوری نوشته شده است که ختم ملودی به نظر شنونده روی ختم شعار باشد،اما از میان این،ملودی گروه دوم ادامه مییابد که علاوه بر تأکید بر نام شرکت،دو پایان موسیقایی برای تیزر رقم میزند."