خلاصه ماشینی:
"روزی در بزرگترین مرکز تصمیمگیری موسیقی کشور،به چهار مضراب سهگاه درویش خان مجوز نمیدادند که مبادا طربانگیز باشد،حالا به خوانندهء«برو کنار بذار باد بیاد» که در نوع خود شاهکاری است از بینش پژوهشی به شیوهء این دوره و زمانه،سهل و آسان،مجوز اعطا میکنند،باید پرسید که اگر چنین کارهایی هم میتواند مجوز بگیرد،پس دیگر چه کسی است که این مجوز را نتواند بگیرد؟!این چه فیلتری است که گاهی از سوراخ ریزتر و گاهی از دروازه شهر هم گل و گشادتر است؟«منطق(!؟)»چنین سیاستگذاریهایی از کجا آمده است؟ یک روز چنان عجلهای برای وصول به مطلب موهوم خود،در رسیدن به«قافله تمدن غرب»به خرج میدهیم که با یک بخشنامه، تدریس موسیقیای را که میراث فرهنگ میلیونها انسان در صدها سال زندگی بوده،قدغن اعلام میکنیم.
نوازندگان خوش ذوق و خلاقی که هنرشان را در بداههپروری و خلق ملودیهای دل فریب متمرکز کردهاند و بیشترشان شاید نیاز به تحصیل و تجربه کار با ارکستر و تنظیم ملودی برای ارکستر حس نکردهاند،در کنار موسیقیدانان دیگری که نیرویشان در تنظیم و ارکستراسیون و احیانا ویرایش هنرمندانه ملودیهای زیبا برای ارکستر صرف میشود،هیچ کدام از همدیگر تعریف و تفکیک دقیقی در حوزه اصطلاحات ندارند و اقدامات مفید فرهنگستان نیز هنوز در جامعه موسیقیدانهای ایرانی درست جا نیفتاده و رواجی پیدا نکرده است."