خلاصه ماشینی:
"بعد از او علی(ع)را که از ناف جهان-کعبه-چشم به جهان گشود،قطب عالم و قطب آل یاسین میداند: قطب اصل او بود پیدا و نهان سر از آ نبر کرد از ناف جهان او چو قلب آل یاسین آمدست قلب قرآن یا و سین زین آمدست قلب قرآن،قلب پر قرآن اوست وال من والاه اندر شأن اوست (مصیبتنامه ص 35) انسان کامل عطار کسی است که بین حالات سکر و صحو،فنا و بقا،کفر و ایمان(شارح «گلشن راز»کفر را نشانهء صفات جلال و ایمان را نشانه صفات جمال میداند)(10)جمع برقرار کرده است.
ز کنه ذات او کس را نشان نیست که هر چیزی که گویی اینست آن نیست (اسرارنامه،ص 2) بینام و نشانی انسان کامل از دو جهت معنا پیدا میکند:یکی از نظر بینقشی که در نتیجهء نفی صفات بشری برای او حاصل شده است،و دیگر از نظر غربت و ناشناخته بودن او: سالک راه تو بینام و نشان اولیتر در ره عشق تو با نام و نشان نتوان شد (دیوان،ص 203) از این رو عطار کاملان راگنجهای مخفی و مروارید صدف دو عام میداند: گنجهای مخفیاند این طایفه لاجرم در گلخن و ویرانهاند هر دو عالم یک صدف دان وین گروه در میان آن صدف دردانهاند انسان کامل به یک اعتبار ساقی جان است که جرعهای از آب حیات علم و معرفت را به کام رهروان میریزد تا شورهزار و کویز دلشان را خرم و سرسبز گرداند: شیرمردا ساغری خواه از کف ساقی جان زانکه دریاهای عالم رشح آن یک ساغر است (دیوان،ص 749) عطار در عرفان عملی نیز نظر صحیح خود را برای رسیدن به کمال ابراز داشته و ارزشهای والایی چون حسن خلق،سخاوت،شجاعت،تضرع در پیشگاه حق و سایر ارزشها را در قالب حکایاتی جذاب و چشمگیر نشان داده است."