چکیده:
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان و سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای
اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش کار: روش تحقیق، نیمه آزمایشی و پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان
دانشگاه آزاد شهر شهرضا در سال ٩٩-١٣٩٨ بود که از بین آنها ٣٠ دانشجوی مبتلا به اضطراب اجتماعی به صورت در
دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه ١٥ نفر) گماشته شدند. برای گردآوری دادهها از
پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور (٢٠٠٠)، سازگاری اجتماعی بل (١٩٦١) و تنظیم هیجان گارنفسکی (٢٠٠١) استفاده
شد. گروه طرحواره درمانی به مدت هشت جلسه، تحت درمان قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت ننمود.
دادهها با استفاده از نرم افزار spss23 و از طریق تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافتهها:. نتایج نشان داد طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان و سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا اثربخش است (0/05≥p)
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، حمایتی از طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان و سازگاری اجتماعی دانشجویان
دارای اضطراب اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا فراهم شد.
خلاصه ماشینی:
سوال اساسي اين است که آيا طرحواره درماني بر سازگاري اجتماعي و تنظيم هيجان دانشجويان داراي اضطراب اجتماعي تاثير دارد يا خير؟ مواد و روش ها اين پژوهش نيمه آزمايشي و از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ميباشد.
در سطح استنباطي با توجه به اينکه محقق قصد داشت در گروه آزمايش اثربخشي برنامه ي آموزشي طرحواره درماني را بر تنظيم هيجان و سازگاري اجتماعي دانشجويان داراي اضطراب اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا را در مقايسه با گروه کنترل مورد بررسي قرار دهد بر همين اساس تاثير متغير پيش آزمون را کنترل کرده و از آزمون هاي بررسي پيش فرض ها(کولموگروف _اسمرينف و آزمون لوين توزيع طبيعي نمرات ) و تحليل کواريانس استفاده کرد.
ميانگين و انحراف معيار متغير تنظيم شناختي هيجان و سازگاري اجتماعي دانشجويان داراي اضطراب اجتماعي در گروه هاي آزمايش و کنترل در مراحل پيش آزمون و پس آزمون در جدول هاي ٣ و٤ ارائه شده است .
نتايج تحليل کواريانس جهت بررسي تاثير طرحواره درماني بر تنظيم (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که جدول ٩ نشان ميدهد متغير تنظيم شناختي هيجان بين دو گروه آزمايش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود داشته است .
تمامي فرضيه هاي پژوهش مبني بر اثر بخشي طرحواره درماني بر تنظيم شناختي هيجان و سازگاري اجتماعي در دانشجويان داراي اضطراب اجتماعي مورد تاييد قرار گرفت .
نتايج اين فرضيه نشان داد که طرحواره درماني بر تنظيم هيجان دانشجويان داراي اضطراب اجتماعي اثر دارد.