چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی اثربخشی ارزش های سازمانی بر رفتار سازمانی مثبت گرای مدیران آموزش و پرورش
شهرستان تربت حیدریه است. روش تحقیق این پژوهش از دسته تحقیقات کمی و از نوع کاربردی است که با روش
پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر تعداد ١٥٠ مدیر مقطع ابتدایی می باشند که شامل ٥٤ زن و ٩٦
مرد می باشند. با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد ١١٠ نفر از مدیران (٧٣ نفر مرد و ٣٧ نفر زن) از طریق
روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های ارزش سازمانی، رفتار
سازمانی مثبت گرا مورد استفاده قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط اساتید تایید گردید و پایایی آنها با استفاده از ضریب
آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ارزش سازمانی ٠/٧٩، رفتار سازمانی مثبت گرا ٠/٨٠ و یادگیری سازمانی٠/٧٩ محاسبه
گردید. همچنین به منظور توصیف داده های این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی (مانند میانگین و واریانس) و نیز از
شاخص های آمار استنباطی آزمون همبستگی پیرسون و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد و دادهها به کمک نرم افزار
Smart Pls تحلیل شد. نتایج تجزیه و تحلیل حاکی از این است ارزش های سازمانی بر رفتار مثبت گرای مدیران تاثیر مثبت
و معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
عبارت رفتار سازماني مثبت توسط لوتانز٢به عنوان «مطالعه و کاربرد نقاط قوت منابع انساني مثبت و ظرفيت هاي روان شناختي که قابليت اندازه گيري و توسعه يافتن دارند و به طور مؤثري براي مديريت بهبود عملکرد در محل کار کاربرد دارند، ابداع و معرفي شد (لوتانز، ٢٠٠٨).
روانشناسي مثبت گرا با تکيه بر نقاط قوت افراد به بهبود عملکرد فردي و سازماني آنها کمک ميکند، به عنوان مثال فردي که احساس ميکند از 1 Positive Organizational Behavior 2 Luthans 122 قابليت بالا براي تطبيق دادن خود با تغييرات تکنولوژيکي برخوردار است ، از طريق برنامه هاي توسعه منابع انساني تشويق ميشود که اين قابليت را شکوفا کند .
مولفه هاي ارزش سازماني سوالات مربوطه روابط انساني و مشارکت ١ تا ٨ معطوف کيفيت و مشتريان ٩ تا ١٣ اجتماعي برون سازماني ١٤ تا ١٨ 1 Avey 2 Swift &Hwang 3 Vveinhardt 127 (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه رفتار سازماني مثبت گرا جهت سنجش متغير رفتار سازماني مثبت از پرسشنامه لوتانز و ديگران (٢٠٠٧) استفاده خواهد شد که شامل ١٢ گويه در جهار بعد: اميدواري، خوش بيني، تاب آوري، خودکارآمدي است .
نتيجه گيري هدف اصلي اين تحقيق بررسي تاثير ارزش هاي سازماني بر رفتار مثبت گراي مديران با ميانجي گري يادگيري سازماني است .
بررسي فرضيه تحقيق : ارزش هاي سازماني بر رفتار مثبت گراي مديران تاثير معني داري دارد.
از اين رو طبق يافته تحقيق حاضر، يکي از متغيرهاي مهمي که مي تواند بر رفتار سازماني مثبت گراي کارکنان تاثير گذار باشد، ارزش هاي سازمان است .