چکیده:
مطالعات متعددی در خصوص جایگاه نهاد میانجی در بومسازگان صنایع انجام شده، اما به طور مشخص در ارتباط با نهاد میانجی خلق ارزش مشترک در بومسازگان صنایع الکترونیک مطالعات محدودی موجود میباشد. لذا هدف این تحقیق کشف ابعاد نهاد میانجی خلق ارزش در بومسازگان صنایع الکترونیک است. تحقیق حاضر با روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد نظاممند انجام گردید و به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق با 19 نفر از متخصصان حوزه نوآوری و صنعت الکترونیک بهره گرفته شد. از تجزیه و تحلیل دادهها روی ۲۳۶ مفهوم، مجموعا ۱۸۶ کد باز و پس از تحلیل و تجمیع دادهها، 19 مقوله فرعی بدست آمد و در نهایت ۶ مقوله اصلی بهعنوان ابعاد نهاد میانجی خلق ارزش مشترک در بومسازگان صنعت الکترونیک شناسایی و کشف گردید. این شش مقوله اصلی عبارتند از مقوله "نهاد خلق ارزش مشترک" بهعنوان پدیده محوری که نقش آن خلق و توسعه دارایی مشترک، حاصل از همکاری بیننهادی است و مقوله "شبکه تبادل خلاق" بهعنوان شرایط علی که زیر ساخت تحقق، کشف و توسعه دارایی مشترک را شامل میگردد و همچنین مقوله "الزامات شبکه همکاری" بهعنوان شرایط تاثیرگذار زمینهای که امکان همکاری خلق ارزش، بیننهادی را فراهم میآورد و مقوله "تعارض همکاری نهادی" بهعنوان شرایط مداخلهگر که از واگرایی همکاری بیننهادی پیشگیری میکند و مقوله "برنامههای همکاری مشترک" بهعنوان راهبرد کنشی که شیوه اصلی خلق ارزش در همکاری بیننهادی را معین مینماید و در نهایت مقوله "تعالی بومسازگان صنعت الکترونیک" بهعنوان آثار و پیامد ناشی از آن پدیده محوری میباشد.
Numerous studies have been conducted on the position of the mediator in the ecosystem of non-electronic industries. However, there are limited studies on the intermediary of creating common value in the ecosystem of electronics industries. Therefore, the purpose of this study is to explore the dimensions of the value creation mediator in the ecosystem of electronics industries. The present study was conducted using a qualitative method and a systematic data theory approach. In-depth interviews were conducted with 19 experts in the field of innovation and electronics industry in order to gather information. From the analysis of data on 236 concepts, a total of 186 open source and after analyzing and aggregating the data, 19 sub-categories were obtained and finally 6 main categories were identified and discovered as the dimensions of the mediating entity of creating common value in the ecosystem of electronic industry. These six main categories are the category of "shared value creation institution" as a central phenomenon whose role is the creation and development of common assets, resulting from inter-institutional cooperation and the category of "creative exchange network" as causal conditions that underlie the realization, discovery and development of assets. Includes the category of "cooperation network requirements" as effective conditions for enabling value-creating cooperation between institutions, and the category of "institutional cooperation conflict" as intervening conditions that prevent divergence of inter-institutional cooperation, and the category of "cooperation programs". "Joint" as an action strategy that determines the main way of creating value in inter-institutional cooperation, and finally, the category of "eco-excellence of the electronics industry" as the effects and consequences of that central phenomenon.