چکیده:
ﻧﮕﻬﺪاری از زﯾﺮﺳﺎﺧﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازه اﯾﺠﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ رﯾﺰ ﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎ اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه ای از ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺻﺮف ﺗﺮﻣﯿﻢ، ﺑﻬﺴﺎزی، ﺣﻔﻆ و ﻧﮕﻬﺪاری راه ﻫﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﭼﺎﻟﺸﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻋﺎﻟﯽ) ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮان (ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ و دﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﺒﺎن ﺑﻮده اﻧﺪ ﻫﻤﯿﻦ اﻣﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ روﺳﺎزی را اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. از اﯾﻨﺮو از ﻧﺮم اﻓﺰار Micro paverﮐﻪ ﮐﺎﻣﻠﺘﺮﯾﻦ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ روﺳﺎزی ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد ﺟﻬﺖ ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎرا و ﻣﻮﺛﺮ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺷﺒﮑﻪ روﺳﺎزی راه ﻫﺎی ﺷﻬﺮ ﯾﺎﺳﻮج اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد. ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد روﺳﺎزی، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻃﺮح و ﺳﺎﺧﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری روﺳﺎزی راه، اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ، ﺗﺨﺼﯿﺺ ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺑﻮدﺟﻪ، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﺎﺷﯽ از ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری و اﻣﮑﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن روش ﺗﺮﻣﯿﻢ وﻧﮕﻬﺪاری ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺣﻮزه ﺑﻨﺪی ﻣﻌﺎﺑﺮ، اﻃﻼﻋﺎت ﻫﻨﺪﺳﯽ راه) ﻃﻮل و ﻋﺮض (، ﺗﺎرﯾﺦ ﺳﺎﺧﺖ، ردهی روﺳﺎزی، ﻧﻮع روﺳﺎزی، ﻣﯿﺰان ﺧﺮاﺑﯽﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در آﺧﺮﯾﻦ ﺑﺎزرﺳﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻤﺪه ﺧﺮاﺑﯽﻫﺎ در ﺳﻄﺢ روﺳﺎزی ﺷﻬﺮ ﯾﺎﺳﻮج و ﺑﺮرﺳﯽ دﻻﯾﻞ آن ﻫﺎ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺮاﯾﻂ در ﻧﺮم اﻓﺰار ﻣﺎﯾﮑﺮو ﭘﯿﻮر اﯾﻦ اﺟﺎزه را ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﺷﺒﮑﻪ ی روﺳﺎزی ﯾﺎ ﻫﺮ زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪی دﻟﺨﻮاه آن را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ روﺳﺎزی ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﭼﻬﺎر ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاری ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ وﺿﻌﯿﺖ آﯾﻨﺪه روﺳﺎزی، ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺑﻮدﺟﻪ ﻣﺤﺪود، ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺑﻮدﺟﻪ ﻧﺎﻣﺤﺪود، ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺣﺪاﻗﻞ ﺷﺮاﯾﻂ و ﭘﯿﺎﻣﺪ ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻮﺿﻌﯽ اﺳﺖ اﯾﻦ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪی دادهﻫﺎی ﭘﯿﺸﯿﻦ، دروﻧﯿﺎﺑﯽ ﻣﯿﺎن ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﺑﺎزرﺳﯽﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺮآورد ﺷﺪه ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪی ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻫﺎی ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺖ. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻋﻤﻮم ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻧﮕﻬﺪاری در ﺷﺮاﯾﻄﯽ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ اﻓﺘﺪ ﮐﻪ روﺳﺎزی ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه ای ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده، ﻟﺬا ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻬﺮی ﺑﺮای ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﻧﺎﭼﺎر ﺑﻪ اﻋﻤﺎل ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺮﻣﺖ اﺳﺎﺳﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﻋﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺳﻨﮕﯿﻨﯽ را در ﺑﺮ دارﻧﺪ. در ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ و اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻣﺮﻣﺖ ﺳﻄﺤﯽ در زﻣﺎن ﻫﺎی ﺧﺎص ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ ﺻﺮف ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﮐﻢ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻤﺮﻣﻔﯿﺪ روﺳﺎزی و ﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﻖ اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﺧﺮاﺑﯿﻬﺎی اﺳﺎﺳﯽ در راهﻫﺎی ﺷﻬﺮ ﯾﺎﺳﻮج ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
تعیین عمده خرابیها در سطح روسازی شهر یاسوج و بررسی دلایل آن ها، تحلیل شرایط در نرم افزار مایکرو پیور این اجازه را میدهد تا وضعیت شبکه ی روسازی یا هر زیر مجموعه ی دلخواه آن را مشاهده کنیم که در این پژوهش به بررسی وضعیت روسازی با اعمال چهار سیاستگذاری پرداخته میشود که شامل پیش بینی وضعیت آینده روسازی، پیش بینی با بودجه محدود، پیش بینی با بودجه نامحدود، پیش بینی حداقل شرایط و پیامد تعمیر و نگهداری موضعی است .
سالیانه بخش عمده ای از بودجه عمرانی سازمانهای ذیربط صرف ترمیم ، بهسازی ، حفظ و نگهداری آنها می شود، تأمین اعتبار کافی برای این منظور چالشی است که مدیران عالی (تصمیم گیران ) همواره با آن مواجه و دست به گریبان بوده اند و توجه به سیستم مدیریت روسازی را اجتناب ناپذیر می کنند.
پیش بینی عملکرد روسازی ، هماهنگی کلیه فعالیت های طرح و ساخت و نگهداری روسازی راه ، اولویت بندی فعالیت های ساخت ، تخصیص بهینه بودجه ، صرفه جویی اقتصادی ناشی از کاهش هزینه های ساخت و نگهداری و امکان انتخاب بهترین زمان روش ترمیم و نگهداری مسائلی هستند که در روند این پژوهش و به صورت موردی در شهر یاسوج به آنها پرداخته می شود.
در این روش می توان با استفاده از معادلات ساده ، عدد MCI یا شاخص وضعیت روسازی بدست آید و دیگر اینکه در صورت لزوم در خصوص نحوه و نوع انجام عملیات ترمیم و نگهداری تصمیم گیری شود.