چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر علوم تجربی دوره اول ابتدایی است. که با روش تحلیل محتوای توصیفی تصاویر انجام یافته است.روش شمارش این تحلیل، فراوانی ها و وجود یا عدم وجود است.جامعه آماری پژوهش،کتاب های علوم تجربی دوره اول ابتدایی می باشند و نمونه شامل تصاویر فصل دوم کتاب علوم اول ابتدایی ، تصاویر فصل دوم کتاب علوم دوم ابتدایی وتصاویر فصل سوم کتاب علوم سوم ابتدایی می باشد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند.جهت طراحی نظام رمز گذاری، طبقه بندی این تحلیل شامل انواع حواس(شنوایی ،چشایی،لامسه و بینایی) ،انواع آب وهوا (آب سالم، آب آلوده ، هوای سالم و هوای آلوده) وانواع مواد (گاز ، مایع و جامد) است (که به ترتیب دارای4،4و3طبقه می باشند)،تشکیل می شود. واحد ثبت بخشی از تصویر است که با کشیدن خط بسته (دایره رنگی مخصوص هر طبقه) اطراف آن، به عنوان یکی از انواع حواس،آب و هوا و ماده در تصویر مشخص می شود. فراوانی واحد های ثبت شمارش شد. نتایج نشان داد در کتاب علوم پایه اول تصاویر پنجگانه و بیشتر از همه بینایی آمده، در کتاب علوم پایه دوم بین هوا و آب سالم و آلوده بیشتر از همه تصویرآب سالم آمده ودر کتاب علوم پایه سوم از بین مواد بیشتر از همه تصویر جامدات آمده است. پس با اینکه برای تمامی انواع حواس ، مواد وآب و هوا تصاویر آمده است ولی برای یادگیری و تفهیم هرچه بیشتر مطالب این فصل نیاز است برای حس چشایی و لامسه،آب آلوده ومواد گازی ومایع هم موارد بیشتری قرار داده شودچون دانش آموزان برای درک و شناخت انواع مواد نیاز به عینی شدن این مطلب با مشاهده مثال های بیشتر دارند.
خلاصه ماشینی:
کیانی و موسوی(1394) در تحلیل محتوایی با هدف بررسی و ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از نظر ارائه میزان اطلاعات وآگاهی های زیست محیطی بر روی کتاب های علوم تجربی ۶ پایه ابتدایی با روش تحلیل محتوای توصیفی ، آنتروپی شانون و واحد تحلیل صفحات بودند روی ۸۴ صفحه به این نتیجه رسیدند که بیشترین بار اطلاعاتی و درجه ای اهمیت مربوط به مقوله آب یعنی اهمیت و فواید آب و پس از آن مقوله تنوع زیستی یعنی تنوع گونه های گیاهی و جانوری بوده است و کمترین درجه اهمیت مربوط به نشانگر شماره ۱۰ یعنی فواید و نقش جنگل در محیط زیست بود .
قندی،رئیسی،لایقی و سعیدی (1395) در پژوهشی با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی به منظور غنی سازی محتوای این کتاب درسی برای رشد و یادگیری مهارت های پژوهشی و اکتشافی در دانش آموزان که از روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه و تحلیل کمی روی هفت فصل استفاده نمودند دربررسی دو محور متن و تصویر، دریافتندکه متن به روش غیر فعال و بدون توجه به مولفه های پژوهش طراحی شده است و بررسی کتاب از زاویه میزان درگیری ذهنی تصاویر و نمودارهای موجود در متن، نشان از ضریب درگیری ذهنی در نمودارها و تصاویر کتاب از مطلوبیت نسبتا خوب و کافی داشت.