چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با تأکید بر مفاهیم اسلامی بر تصمیمگیری تکانشی و انعطافپذیری شناختی زنان معتاد بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام زنان مصرف کننده مواد مراجعهکننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهر مشهد در سال 1397 بود که 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایابی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی دریافت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامههای تکانشگری و انعطاف پذیری شناختی جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی موجب افزایش معنی دار انعطاف پذیری شناختی و کاهش تصمیم گیری تکانشی در شرکت کنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد و این نتایج در پیگیری 2 ماهه نیز پایدار ماندند. نتیجه گیری: این پژوهش، حمایتی تجربی برای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامی، برای کاهش تصمیمگیری تکانشی و افزایش انعطافپذیری شناختی زنان معتاد فراهم میکند.
Objective: The aim of this study was the effectiveness of acceptance and commitment based on education with emphasis on Islamic concepts on impulsive decision making and cognitive flexibility of addicted women. Method: The research method was quasi-experimental of pretest, posttest and follow-up design with control group. The statistical population included all women using drugs referred to addiction treatment clinics in Mashhad in 2018. Thirty people were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of acceptance and commitment treatment with an attitude towards Islamic sources. Data were collected using questionnaires of impulsivity and cognitive flexibility and analyzed using repeated measures analysis of variance. Results: The results showed that acceptance and commitment training with an attitude towards Islamic sources significantly increased cognitive flexibility and reduced impulsive decision making in the experimental group compared to the control group and these results remained stable in the two-month follow-up. Conclusion: This study provides empirical support for acceptance and commitment therapy with an attitude towards Islamic sources, to reduce impulsive decision making and increase cognitive flexibility of addicted women.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش مبتني بر پذيرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامي موجب افزايش معنيدار انعطاف پذيري شناختي و کاهش تصميم گيري تکانشي در شرکت کنندگان گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل شد و اين نتايج در پيگيري ٢ ماهه نيز پايدار ماندند.
نتيجه گيري: اين پژوهش ، حمايتي تجربي براي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد با نگرش به منابع اسلامي ، براي کاهش تصميم گيري تکانشي و افزايش انعطاف پذيري شناختي زنان معتاد فراهم ميکند.
Patros, Alderson, Lea & Tarle 4.
اثربخشـــي درمـان پـذيرش و تعهـد بر ابعـاد رواني مختلف مورد تـأييـد قرارگرفتـه و همچنين اســـلام در همـه ي زمينـه هـاي گوـناگون زـندگي راه و روش هـايي را در اختيـار افراد قرار داده اســـت و با توجه و دقت نظر در منابع اســـلامي و توکل به خدا ميتوان در برابر رخدادهاي زندگي انعطاف پذيري نشـــان داد و از تصـــميم گيريهاي آني و تکانشـــيخودداري کرد؛ بنابراين اين سـؤال مطرح ميشـود که آيا روش درماني تلفيقي پذيرش و تعهد مبتني بر منابع اسـلامي ميتواند بر تصـميم گيري تکانشـي و انعطاف پذيري شـناختي زنان مصـرف کننده مواد مخدر مؤثر واقع شود؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري پژوهش حاضر يک طرح نيمه آزمايشي پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
به طور کلي نتايج حاصـل از اين پژوهش نشـــان داد کـه آموزش مبتني بر پـذيرش و تعهـد ـبا نگرش ـبه منـابع اســـلامي ٣٢٩ ميتواند منجر به کاهش تصــميم گيري تکانشــي و بهبود انعطاف پذيري شــناختي در زنان ٣٢٩ وابســته به مواد مخدر گردد.