چکیده:
تحقیق حاضر بر آن است که بر اساس تکنیک ردیابی چشم بررسی نماید که از بین تیمهای لیگ برتر فوتبال تیمهای پایتخت برای درج برند اسپانسر مناسبترند یا تیمهای غیرپایتخت. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت نیمه تجربی میباشد. جامعة آماری پژوهش75 نفر در 5 گروه 15 نفره از هواداران مرد فوتبال رده سنی 18 تا 60 سال میباشد که به وسیلة دستگاه ردیاب چشم طبق پروتکل علم اعصاب مورد آزمایش قرار گرفتند. ا دادههای حاصل جهت تحلیل کمی با استفاده از نرم افزار اسپیاساس نسخه 25 به دادههای کمی تبدیل شدند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد و از تحلیل واریانس دوراهه با سطح اطمینان 95 (05/0P<) درصد استفاده شد. نتایج نشان داد که در بین تیمهای غیر پایتخت تبلیغات اسپانسرها بهتر دیده میشوند؛ به نظر میرسد، اسپانسرها برای دستیابی به اهداف خود، یعنی بهتر دیده شدن و درنتیجه میزان فروش و افزایش درآمد کالاها و خدمات خود از طریق تبلیغات روی پیراهن ورزشکاران، باید اندیشهها و پیامهای خودآگاه و ناخودآگاه تماشاچیان را درک و تبلیغات خود را با پیامهای خاص و مورد نظر مخاطب شان مناسب سازی کنند. چرا که طبق خروجی نمایهها در محدوده عکس پیراهن تیم پرهوادار غیر پایتخت و در محدوده عکس دسته جمعی پیراهن تیم کم هوادار غیرپایتخت بالاترین میزان توجه به لوگوی اسپانسر داشته است.
Due to the importance and role of sponsorship in football revenue sources of and spending huge sums on environmental advertising and advertising on Iranian premier league`s shirts by sponsors, the present study, Capital teams are better suited to sponsor brand or non-capital teams. based on neuroscience and eye tracking techniques. The present study has a practical purpose, and is semi-experimental in nature. The statistical population of the study consisted of 75 individuals selected from football spectators aged 18-60 years, all of whom were male and were tested with an eye tracking device according to the neuroscience protocol. For quantitative analysis, the obtained data were transformed into quantitative data using SPSS 25 software and data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The variance analysis was used to test the hypotheses. The results showed that the Sponsors are better seen in non-capital advertising teams.. It seems sponsors need to understand the thoughts and conscious and unconscious messages of the audience and align their ads with specific and desired messages of their audiences in order to achieve their goals, i.e., to be seen better, and thus to increase the sales and revenue of their products and services through advertising on the athletes' shirts.