چکیده:
در سالهای کنونی مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی یکی از مهمترین موضوعات حوزه اقتصاد اطلاعات است و تلاش قابل توجهی در این زمینه در بازارهای مالی با هدف گسترش شرکتها و جدایی مالکیت از مدیریت و تضاد بین آنها ازیک طرف و ایجاد بازارهای سرمایه از طرف دیگر، پررنگتر شده است. اگر مالکان بتوانند تمامی فعالیتهای مدیر را زیر نظر بگیرند به واسطه جدایی ذهنی، عدم تقارن اطلاعاتی بازهم وجود خواهد داشت. در ابتدا ضمن بیان عدم تقارن اطلاعاتی به معرفی راه حل مقابله و شیوههای اندازهگیری عدم تقارن اطلاعاتی پرداخته میشود. سپس در ادامه، ارتباط هر یک از این معیارها با عدم تقارن اطلاعاتی بیان میگردد.
خلاصه ماشینی:
(نویسنده مسئول) 2 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان چکیده در سالهای کنونی مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی یکی از مهمترین موضوعات حوزه اقتصاد اطلاعات است و تلاش قابل توجهی در این زمینه در بازارهای مالی با هدف گسترش شرکت ها و جدایی مالکیت از مدیریت و تضاد بین آنها ازیک طرف و ایجاد بازارهای سرمایه از طرف دیگر، پررنگتر شده است.
اطلاعات نامتقارن به صورت خلاصه در جدول شماره یک نشان داده شده > جدول شماره یک) اطلاعات نامت > , دلایل پیدایش اطلاعات نامتقارن, پیامدها, را > کژمنشی, کمبود شفافیت در بازار, کاهش رفاه و دوری از بهینه پارتو (صوفی و همکاران، 1391), اعتبارسنجی (اسکرین - Harris & Raviv - North کژگزینی, کمبود شفافیت در بازار, عدم کارایی بازار, علامت دهی (سیگنالینگ) مدیر- عامل, کمبود شفافیت در بازار, عدم تعادل در بازار, اعتبار سنجی (اسکرینینگ) منبع: صادقی و خانزاده (1395) عامل اصلی اطلاعات نامتقارن، غیرواقعی بودن فرض های بازار رقابت است.
این تئوری در واقع برای نشان دادن مشکلات اطلاعات نامتقارن در بازار کار و نحوه کاهش این عدم تقارن به وسیله اطلاع رسانی یک بخش به دیگران توسعه پیدا کرده است.
از سوی دیگر عدم تقارن اطلاعات علاوه بر اینکه بین سهامداران موجب ایجاد هزینه های نمایندگی می شود، می تواند خود موجب ایجاد فرصت هایی برای مدیریت سود شود(دای و همکاران، 2013).
نتایج آزمون کامرانی(1395) نیز حاکی از این است که بین عدم تقارن اطلاعاتی و میزان مدیریت سود صندوقهای مشترک سرمایه گذاری بورس تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
بررسی رابطه میان عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت واقعی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.