خلاصه ماشینی:
شاید یکی از عوامل اصلی عظمت هنرمندان، همین نوع تناقضی باشد که در وجود ایشان خود را آشکار میکند.
اخوان ثالث، از این لحاظ هم نمودار برجستهای بود از یک هنرمند بزرگ که چندین تناقض را، تا آخر عمر، در خود حمل میکرد و خوشبختانه هیچگاه نتوانست خود را از شر آنها نجات بخشد.
خیامی که از خلال آن مجموعهی رباعیات، تناقض وجودی انسان را شکل بخشیده و میتوانست آینهای باشد برای لحظههایی از هستی اخوان ثالث.
زندیق و مزدشت، شکل نظری و آگاهانهی این تناقض است و شاید اگر این تناقض همچنان در کمون ذات او میماند و میجوشید و بهصورت تئوری خود را آشکار نمیکرد، خلاقیت هنری او، در همان اوج سالهای 34ـ44 بیشتر ادامه مییافت.
بیگمان اگر شعری مذهبی ـ که ارزش هنری داشته باشد ـ یافت شود، به ناگزیر صبغهای از عرفان و گاه زندقه در آن وجود دارد و این لازمهی خلاقیت هنری است.