خلاصه ماشینی:
این دوگانگی شخصیت وسیلهای بوده تا فرد بتواند مورد اعتماد عوامل قدرت قرار گیرد، وگرنه با اعتراض و انتقاد از وضع موجود، با حیثیت و جان خود بازی میکرده است، چنانکه سعدی (ره) سرایندهی متعالیترین شعر در وصف یگانگی بشر: بـنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند (این شعر هماکنون در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشته و نصب شده است) و مکمل آن شعر دیگری است که وظیفهی اصلی و معنوی افراد این بشر را تعیین میکند: عبادت بهجز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست آنوقت همین مرد بلندمرتبهی سترگ، در کمال تأسف، چون در جامعهی سلطنتی میزیسته، مجبور بوده از آن اوج متعالی ناگهان به حضیض ملاحظهکاری این ابنالوقتی سقوط کند و بسراید: خـلاف رأی سـلـطان رأیجـستن ز خـون خـویـش باید دستشستن نه در هر سخن بحثکردن رواست خـطا بـر بـزرگـانگرفتن خطاست نهاد سلطنت دو هزار و پانصد سال ما را به این نوع کرنشها عادت داده و زبانمان را به واژهها و ضربالمثلهایی آلوده کرده که حقارت از آنها میبارد، مثلا خداوند لامکان و بیچون را بهشکل خود تجسم میدهیم و او را مقابل آفتاب میگذاریم و سایهاش را شاه مینامیم (ظلالله) و یا برای فروتنی و تعارف، خود را در حد غلام و بردهای زرخرید پایین میآوریم و مخاطب خود را در حد سلطانی مقتدر بالا میبریم و میگوییم: «بنده» خدمتتان این را عرض کرده بودم.
البته برخورد ما با عوامل استعماری تازه نیست، از وقتی که هندوستان به تصرف انگلستان درآمد، ما چون سدی حائل برای حفاظت آن منظور نظر استعمار قرار گرفتیم، ولی از اوایل قرن بیستم که منابع نفتی در خوزستان کشف گردید و قرارداد دارسی منعقد شد و انگلستان در جنگ اول جهانی بر اثر تغییر سوخت کشتیهایش از زغالسنگ به نفت آن هم نفت ایران پیروز گردید، روشی تازه در استعمارگران بهعمل آمد که متناسب با حرکت علمی و صنعتی غرب پس از رنسانس بود که ما سیصد سال از آن عقب هستیم و آن تبدیل استعمار آشکار به استعمار «پنهان» است که پیدایش دول مشترکالمنافع (کامنولث) بازتاب بعدی آن است.