چکیده:
قرآن کریم با معرفی جهاد کنندگان در راه خداوند به عنوان وافیان عهد الهی، ایشان را احیاءکنندگان معارف قرآن کریم و ناصران دین خداوند میخواند. آنچه در قیام اباعبدالله (ع ) و بخشی از فلسفه قیام آن حضرت وارد شده است ، حداقل در سه قسم قابل ذکر است که طبق آیات قرآن کریم هر سه مورد جزئی از عهد ها و وعده های میان بنده و معبود به حساب میآید. گویی یک عهد دو طرفه ای میان خداوند و امام حسین (ع ) به عنوان سید مجاهدان در راه خدا و احیاء کننده معارف قرآن کریم منعقد بوده است و خواننده شهادت میدهد که امام حسین (ع ) به عهدی که با خداوند داشته است عمل نموده و در مقابل خداوند تعالی هم به عهد خود وفا کرده است . بر همین اساس ، نوشتار حاضر با بهره گیری از آیات قرآن کریم و روایات و محور قرار دادن موضوع عهد به بررسی پشتوانه های قرآنی زیارت اربعین پرداخته است .
خلاصه ماشینی:
از مجموع اين سخنان به دست مي آيد که بخشي از فلسفه قيام و جهاد امام حسين (ع ) موارد ذيل بوده است : ١- اصلاح انحرافات و امر به معروف و نهي از منکر ٢- احياء معارف دين و به طور خاص قرآن و سنت ٣- مبارزه با بدعت ها حال بايد به اين سوال پاسخ داد که ارتباط عهد الهي با قيام اباعبدالله (ع ) چه بوده است و طبق مباني قرآني چرا خواننده زيارت اربعين به وفاي به عهد امام حسين (ع ) در قبال خداوند و متقابلا وفاي عهد خداوند در قبال امام حسين (ع ) شهادت مي دهد؟ آنچه در قيام اباعبدالله (ع ) و بخشي از فلسفه هاي قيام آن حضرت طبق نقل هاي مذکور مسلم شد حداقل در سه قسم قابل ذکر است که طبق آيات قرآن کريم هر سه مورد جزئي از عهد ها و وعده هاي ميان بنده و معبود به حساب مي آيد: ١- جهاد قيام امام حسين (ع ) مصداق تامي براي جهاد در برابر دشمنان و بدعت گذاران دين الهي بوده است که اتفاقا قرآن کريم مسئله جهاد را به عنوان عهد معرفي مي نمايد.
امام حسين (ع ) به عنوان سيد مجاهدان در راه خدا، احياء کننده معارف قرآن کريم به عنوان عهد الهي ميان بندگان و ذکر و نصرت دين الهي به عهد خود نسبت به پروردگارش عمل کرده است و بنابر آيه شريفه و من اوفي بعهدي اوف بعهدکم خداوند تعالي هم به عهد و پيمان و وعده هاي خود متقابلا وفا کرده است .