چکیده:
هدف این پژوهش تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان شهرستان لردگان میباشد، با توجه به موضوع
پژوهش، پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه این پژوهش شامل ٤٠ نفر از دانش آموزان مدرسه ١٣ آبان چله گاه
میباشد که به طور در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (٢٠ نفر) و کنترل (٢٠) نفر گمارده خواهند شد.
درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی طی ٨ جلسه نوددقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات پس آزمون
روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه آزمون اضطراب اجتماعی میباشد که
روایی پرسشنامه توسط متخصصین و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفا کرونباخ ٠/٨٠ به دست آمده است که در مجموع
قابل قبول میباشد و برای تحلیل داده از آزمون t مستقل و t همبسته استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که،
آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان اثرگذار است
خلاصه ماشینی:
مرادي (١٣٩٨) پژوهشي با هدف بررسي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب اجتماعي مادران داراي دانش آموز کم توان ذهني انجام داد جامعه آماري شامل همه مادران داراي دانش آموز کم توان ذهني شهر کرمانشاه در سال تحصيلي ٩٦-١٣٩٥ بود که از بين آن ها ٣٠ مادر داراي کودک با هوش بهر ٥٠ تا ٧٠ در محدوده سني ٨ تا ١٢ سال به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب و به طور تصادفي در ٢ گروه آزمايش و گواه گمارده شدند.
رشاد و همکاران (١٣٩٨) پژوهشي با هدف پيش بيني اضطراب اجتماعي براساس مولفه هاي ذهن آگاهي، اجتناب تجربه اي و باورهاي فراشناخت در ميان نوجوانان شهر کرمانشاه انجام دادند.
بيرامي و همکاران (١٣٩٤) پژوهشي با هدف اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي به شيوه گروهي در اضطراب اجتماعي و نگرش هاي ناکارآمد نوجوانان مورد بررسي قرار دادند روش اين پژوهش ، آزمايشي با مدل پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است .
٠٠١ قدم پور و همکاران (١٣٩٤) پژوهشي با هدف بررسي اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش اضطراب اجتماعي و افسردگي در نوجوانان مبتلا به همبودي اضطراب اجتماعي و افسردگي انجام دادند.
جدول ٢: آزمون t مستقل فرضيه کلي (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس نتايج جدول شماره ٢ و با توجه به اينکه ٠/٠٠٠= sig وبزرگتر از٠/٠٥ ميباشد بنابراين پذيرفته مي شود اين بدان معناست که بين آموزش ذهن آگاهي بر اضطراب اجتماعي در دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معناداري وجود دارد.